• Original research article
  • May 31, 2022
  • Open access

Study and Performance Interpretation of Piano Works by Old Masters: A Methodological Aspect (by the Example of D. Scarlatti’s Creative Work)

Abstract

The paper aims to develop methodological recommendations for conducting a study and performance interpretation of piano works by old masters using D. Scarlatti’s creative work as an example. The scientific novelty of the research is accounted for by the fact that the attention of music scholars is primarily focused on the theoretical aspects of studying D. Scarlatti’s creative work, while the practical issues related to the methodology of study and the peculiarities of the performance interpretation of the composer’s clavier music heritage remain overlooked. As a result of the research, the authors come to the conclusion that the task of the teachers studying D. Scarlatti’s works with their students lies in the need to get the students to capture a “living breath” in the music of the past that was innovative and original for the time of its creation in their performance interpretation.

References

  1. Алексеев А. История фортепианного искусства. М.: Музыка, 1988.
  2. Алексеев А. Клавирное искусство. М. – Л.: Музгиз, 1952.
  3. Друскин М. Клавирная музыка Испании, Англии, Франции, Италии и других стран XVI-XVII веков. Л.: Музгиз, 1960.
  4. Климовицкий A. Зарождение и развитие сонатной формы в творчестве Д. Скарлатти // Вопросы музыкальной формы. 1966. Вып. 1.
  5. Петров Ю. Доменико Скарлатти: к 300-летию со дня рождения // Музыкальная жизнь. 1985. № 20.
  6. Петров Ю. Испанские жанры в клавирном творчестве Доменико Скарлатти // Из истории зарубежной музыки. 1980. Вып. 4.
  7. Пинчуков А. Черты стиля в творчестве Д. Скарлатти // Советская музыка. 1981. № 8.
  8. Ширинян Р. О стиле сонат Доменико Скарлатти // Из истории зарубежной музыки. 1980. Вып. 4.

Author information

Roksana Leonidovna Donina

Donetsk State Music Academy named after S. S. Prokofiev

Lyubov Antonovna Stetskaya

Donetsk State Music Academy named after S. S. Prokofiev

About this article

Publication history

  • Received: March 15, 2022.
  • Published: May 31, 2022.

Keywords

  • Д. Скарлатти
  • старинные мастера
  • фортепианные произведения
  • исполнительская интерпретация
  • D. Scarlatti; old masters
  • piano works
  • performance interpretation

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)