• Original research article
  • November 24, 2023
  • Open access

The evolution of the concert and sonata form in the works of S. V. Rachmaninoff

Abstract

The aim of this research is to demonstrate the formation and development of the concert and sonata form in the works of S. V. Rachmaninoff. The article describes the history of the modification of the concert and sonata form in musical compositions and presents the typology of the concert and sonata form of the "post-classical" period by V. Zaderatsky. Based on V. Zaderatsky's concept, the following works of S. Rachmaninoff have been analyzed: Concert No. 1 Op. 1 in F-sharp minor, Concert No. 2 Op. 18 in C minor, Concert No. 3 Op. 30 in D minor, and the Fourth Concert Op. 40 in G minor. The scientific novelty of this research lies in describing the sequential step-by-step evolution of the concert and sonata form in the creative work of S. Rachmaninoff. The authors conclude that Rachmaninoff's First Concert embodies characteristics of both canon and heuristics. In the Second Concert, new tendencies of the genre and form are observed, while in the Third Concert, further complexities of composition are presented. The Fourth Concert represents the highest degree of modification of the concert and sonata form.

References

  1. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. М.: Музыка, 1971.
  2. Бобровский В. П. Функциональные основы музыкальной формы. М.: Музыка, 1977.
  3. Задерацкий В. П. Музыкальная форма: в 2-х вып. М.: Музыка, 2008. Вып. 2.
  4. История русской музыки: в 10-ти т. М.: Музыка, 1997. Т. 10.
  5. Протопопов В. В. История сонатной формы: сонатная форма в западноевропейской музыке конца XVIII – 1-й половины XIX века. М.: Музыка, 2013.
  6. Протопопов В. В. История сонатной формы: сонатная форма в русской музыке. М.: Музыка, 2010.
  7. Способин И. В. Музыкальная форма. М.: Музыка, 1984.
  8. Холопова В. Н. Музыка как вид искусства. СПб.: Лань, 2000.
  9. Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений. СПб.: Лань, 2001.
  10. Холопов Ю. Н. Концертная форма у И. С. Баха // О музыке. Проблемы анализа / ред-сост. В. П. Бобровский, Г. Л. Головинский. М., 1973.
  11. Воловик Н. К проблеме эволюции концертно-сонатной формы С. В. Рахманинова. М.: ГМПИ имени М. М. Ипполитова-Иванова, 2016.

Author information

Olga Andreevna Astakhova

PhD

State Musical and Pedagogical Institute named after M. M. Ippolitov-Ivanov, Moscow

Natalia Evgenievna Kudryavtseva

State Musical and Pedagogical Institute named after M. M. Ippolitov-Ivanov, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: September 2, 2023.
  • Published: November 24, 2023.

Keywords

  • концертно-сонатная форма
  • творчество С. В. Рахманинова
  • формы инструментальной музыки
  • классическая музыка ХХ века
  • concert and sonata form
  • creative work of S. V. Rachmaninoff
  • forms of instrumental music
  • classical music of the XX century

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)