• Original research article
  • April 22, 2024
  • Open access

The influence of Madrid comedians on Spanish culture in the 1860s-1880s

Abstract

The paper examines the significance of the group of comedians led by F. Arderíus (Los bufos madrileños) for Spanish culture in the second half of the 19th century and the formation of a new type of the zarzuela as a genre of musical theater. The scientific novelty lies in the formulation of the research aim and research tasks within domestic science, as there is no single source on the topic in Russian-language literature. The author aims to generalize the contribution of the comedians to the development of the Spanish buffoonery genre. As a result of the research, it becomes possible to trace the evolution of the genre on Spanish soil and conclude that there is a significant resemblance to the “small zarzuela”. The popularity of the comedians’ performances contributed to the rapid flourishing of the chico genre in the late 19th and early 20th centuries.

References

  1. Никитина Т. В. Мариус Петипа и Жюль-Анри Вернуа де Сен-Жорж: об истории сотрудничества // Вестник Академии русского балета им. А. Я. Вагановой. 2019. № 5 (64).
  2. Сариева Е. А. Александр Ваттемар. Искусство театральной трансформации // Вестник славянских культур. 2018. Т. 49.
  3. Смирнова В. И. Развитие французской ветви комедии дель арте и балет «Арлекинада» М. Петипа // Театр. Живопись. Кино. Музыка. 2020. № 2.
  4. Сологуб А. П. «Русские балеты» С. Дягилева и испанский драматический театр 1910-1920-х годов // Вестник Академии русского балета им. А. Я. Вагановой. 2020. № 4 (69).
  5. Тамарли Г. И. Истоки балаганной комики в драматургии Ф. Гарсиа Лорки // Вестник Таганрогского института имени А. П. Чехова. 2012. № 2.
  6. Хаменок В. И. Испанский музыкальный театр и жанр «чико» как особая разновидность сарсуэлы // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Познание. 2022. № 2.
  7. Хаменок В. И. Сайнете «Бунтарка» Руперто Чапи как реализация принципа синтетического взаимодействия искусств в испанском музыкальном театре // Манускрипт. 2020. Т. 13. Вып. 6.
  8. Barreiro Sánchez S. La escena madrileña en la segunda mitad del siglo XIX: 1866, el año de los bufos // Teatro: Revista de Estudios Culturales / A Journal of Cultural Studies. 2009. Núm. 23.
  9. Casares Rodicio E. Diccionario de la Zarzuela. España e Hispanoamérica: en 2 tomos. Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales, 2006. T. I.
  10. Casares Rodicio E. Historia del teatro de los Bufos, 1866-1880. Crónica y dramaturgia // Cuadernos de Música Iberoamericana. 1996-1997. Núm. 2-3.
  11. Ceballos Viro Á. El cine en el género chico (1897-1936) // Hecho teatral. 2017. Núm. 17.
  12. Clúa I. Autoparodia, metateatro y crítica en la escena frívola: apuntes sobre Nuevo género (1900) de Felipe Castañón // Scriptura. 2019. Núm. 26. https://doi.org/10.21001/scriptura.2019.26.06
  13. Labrador Ben J. M. Una novela madrileña: “La ronda de pan y huevo o El Rosario de la aurora”, del escritor coruñés Antonio de San Martín // Anales del Instituto de Estudios Madrileños. 2005. T. XLV.
  14. Salaün S. Autopsia de una crisis proclamada // La escena española en la encrucijada (1890-1910) / coord. por M. Salgues, S. Salaün, E. Ricci. Madrid: Fundamentos, 2005.
  15. Salaün S. Los bufos en España. 2016. https://www2.march.es/publicaciones/ensayos-tme/ensayo.aspx?p0=12&l=2

Author information

Vera Ivanovna Khamenok

PhD

International University of Moscow

About this article

Publication history

  • Received: March 10, 2024.
  • Published: April 22, 2024.

Keywords

  • Франсиско Ардериус
  • мадридские комики
  • опера комик
  • сарсуэла
  • сайнете
  • жанр «чико»
  • Francisco Arderíus
  • Madrid comedians
  • opéra-comique
  • zarzuela
  • sainete
  • chico genre

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)