• Original research article
  • April 25, 2025
  • Open access

The art of V. S. Podgursky and his pedagogical activities in China in 1920-1947

Abstract

The aim of this study is to assess the artistic creativity and pedagogical activities of V. S. Podgursky in China from 1920 to 1947, as part of understanding his historical role in the development of Russian culture in China. Podgursky’s artistic heritage is characterized by its richness and variety of forms and is of considerable scientific interest to researchers of painting, monumental painting, and applied art. An important part of his artistic practice was the organization of art exhibitions and pedagogical activities. Through teaching, Podgursky raised a whole generation of Chinese students with intercultural competence, who played an active role in the process of synthesizing European artistic trends with Chinese art, contributing to the modernization of art education in China. The scientific novelty of this work lies in the first systematic analysis of Podgursky’s diverse artistic practice in China. Through a comprehensive study of his painting, monumental art, pedagogical and cultural-organizational activities, his deep participation in the mechanisms of cultural exchange between Russia and China is revealed in the context of émigré identity. The study puts forward the thesis that Podgursky acted not only as an individual artist, but also as a mediative cultural translator, and his activity became an important intersection of cultural influences in the multicultural artistic field of Shanghai in the first half of the 20th century. This approach fills a gap in the study of the art of the Russian émigré community and deepens the understanding of the process of modernization of art education in China.

References

  1. Ван Пин. Русская художественная эмиграция в Китае в первой половине XX века: дисc. … к. иск. М., 2017.
  2. Гончарова Н. В. Культура российской эмиграции в Харбине (опыт историко-культурологического анализа): дисс. … к. культ. СПб., 2002.
  3. Квакин А. В. Некоторые вопросы изучения истории ассимиляции российской интеллигенции в эмиграции // История российского зарубежья: проблема адаптации мигрантов в XIX-XX вв.: сб. ст. М.: Изд. центр ИРИ РАН, 1996.
  4. Кириллова Е. П. Роль русского печатного слова в культурной жизни дальневосточного зарубежья (1920-1940-е гг.) // Роль русского зарубежья в сохранении и развитии отечественной культуры: тезисы докладов науч.-практ. конф. М., 1993.
  5. Князева Е. С. Российские архитекторы-эмигранты и их наследие в Шанхае // Исторический курьер. 2023. № 3 (29).
  6. Крадин Н. П. Русское архитектурное наследие Харбина // Россия и ATP. 2003. № 1.
  7. Крадин Н. П. Харбин – русская Атлантида. Хабаровск: Издатель Хворов А. Ю., 2001.
  8. Левошко С. С. Русская архитектура в Маньчжурии. Конец XIX – первая половина XX века. Хабаровск: Частная коллекция, 2003.
  9. Хисамутдинов А. А. Российская эмиграция в Китае: опыт энциклопедии. Владивосток: Изд-во Дальневосточного ун-та, 2002.
  10. Шаронова В. Г. Русский след в Шанхае // Золотая палитра. 2012. № 1 (7).
  11. 白洁. 中国民国时期(1912-1949)俄苏艺术家在哈尔滨与上海的艺术活动 // 《人类与文化》. 2023年第5期 (Бай Цзе. Художественная деятельность российско-советских художников в Харбине и Шанхае в период Китайской Республики (1912-1949) // Человек и культура. 2023. № 5).
  12. 龚云表. 海派油画史论稿. 上海: 上海人民出版社发行中心, 2017 (Гун Юньбяо. Очерки по истории хайпайской масляной живописи. Шанхай: Центр распространения Шанхайского народного издательства, 2017).
  13. 列别杰娃 Т. А. 张建荣翻译 俄罗斯移民在中国–俄罗斯旅华画家之中国情缘 // 列别杰娃 Т. А. 关于基奇金一家生活与创作的随笔,俄罗斯联邦. 上海: 上海总领事馆出版社,2009 (Лебедева Т. А. Российские эмигранты в Китае – китайская любовь русского зарубежного китайского художника // Лебедева Т. А. Этюд о жизни и творчестве Кичигиных / пер. Чжан Цзяньжун. Шанхай: Издательство Генерального консульства в Шанхае, 2009).
  14. 李超. 中国近代外籍移民美术史. 上海: 上海书画出版社, 2012 (Ли Чао. История искусства современных китайских иностранных иммигрантов. Шанхай: Шанхайское издательство живописи и каллиграфии, 2012).
  15. 马海平. 南京艺术学院历史系列研究, 上海名人传记. 南京: 南京大学出版社, 2012 (Ма Хайпин. Серия исследований по истории школы Нанкинской академии искусств, биографии известных людей Шанхая. Нанкин: Издательство Нанкинского университета, 2012).
  16. 赵力, 徐丁. 中国油画文献1542-2000. 湖南: 湖南美术出版社, 2001 (Чжао Ли, Сю Дин. Литература по китайской масляной живописи, 1542-2000 гг. Хунань: Издательство изобразительных искусств, 2001).
  17. 朱伯雄, 陈瑞林. 中国西画五十年1898-1949. 1号. 北京: 北京人民美术出版社, 1989 (Чжу Боксионг, Чен Жуйлинь. Пятьдесят лет китайской западной живописи, 1898-1949 гг. Изд-е 1-е. Пекин: Издательство Пекинского народного изящного искусства, 1989).
  18. 陈丹燕. 成为和平饭店. 上海:上海文艺出版社出版, 2020 (Чэнь Даньянь. Становление отеля «Мир». Шанхай: Издательство Шанхайской литературы и искусства, 2020).

Author information

Wei Chen Zhang

St. Petersburg Ilya Repin Academy of Fine Arts

About this article

Publication history

  • Received: March 25, 2025.
  • Published: April 25, 2025.

Keywords

  • В. С. Подгурский
  • Шанхай
  • русское изобразительное искусство
  • русское зарубежье
  • китайское изобразительное искусство
  • V. S. Podgursky
  • Shanghai
  • Russian fine art
  • Russian émigré community
  • Chinese fine art

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)