• Original research article
  • December 27, 2021
  • Open access

A Page in the History of the German Keyboard Music of the XVII Century

Abstract

The aim of the study is to summarise the most important phenomena that can give a general idea of the chronological order of formation of keyboard genres and forms in the pre-Bach era, about the personalities of outstanding keyboard composers, about the intersection of various national styles in their heritage. The paper is of a reviewing nature. The scientific novelty of the study lies in substantiating the fact that the creative work of Johann Jakob Froberger (1616-1667) is distinguished by its multi-national character, which he managed to combine with elements of the German musical language. As a result, the paper characterises the musical creative work of gifted German composers and musicians performing music for stringed keyboard instruments of the XVII century; describes the features of the keyboard heritage of Johann Jakob Froberger and his influence on the musical creative work of his contemporaries; identifies the main features of the German keyboard music of the XVIII century.

References

  1. Блажевич М., Ушаков Д. Ключи к «Гексахорду» // Opera musicologica. 2011. №3-4.
  2. Гандилян С. С. Иоганн Якоб Фробергер и его клавирная музыка: автореф. дисс. … к. искусствоведения. М., 2012.
  3. Друскин М. С. Клавирная музыка Испании, Англии, Нидерландов, Франции, Италии, Германии XVI-XVIII веков // Друскин М. С. Собрание сочинений: в 7 т. СПб., 2007. Т. I.
  4. Захарова О. И. Риторика и западноевропейская музыка XVII – первой половины XVIII в.: принципы, приемы. М., 1983.
  5. Зенаишвили Т. А. Артикуляция в органных сочинениях И. Пахельбеля // Проблемы стиля и интерпретации музыки Барокко. М., 2001. Сборник 32.
  6. Зенаишвили Т. А. К истории старинных клавишных инструментов: особенности клавикорда эпохи Иоганна Пахельбеля // Научный вестник Московской консерватории. 2012. № 2.
  7. Зенаишвили Т., Воинова М., Кривицкая Е., Филиппова О. Из истории мировой органной культуры XVI-X веков. Изд. 2-ое, доп. и испр. М., 2008.
  8. Остроумова Н. Иоганн Кунау. Жизнь и творчество музыканта эпохи Барокко. М., 2003.
  9. Apel W. The history of keyboard music to 1700. Bloomington, 1972.
  10. Dunlop A. J. The Life and Works of Gottlieb Muffat (1690-1770): Part I: A Documentary Biography. Hollitzer, 2013.
  11. Koster J. Harpsichord, §2: The Renaissance (ii) Northern Europe // New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2001.
  12. Caldwell J. Keyboard music, §I: Keyboard music to c1750 // New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2001.
  13. Scott H. Froberger, Johann Jacob // New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2001.
  14. Riedel F.W., Wollenberg S. Poglietti, Alessandro // New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2001.

Author information

Ol’ga Aleksandrovna Beletskaya

PhD

Moscow Pedagogical State University

About this article

Publication history

  • Received: October 25, 2021.
  • Published: December 27, 2021.

Keywords

  • немецкая клавирная музыка
  • клавирное наследие И. Я. Фробергера
  • клавирные жанры
  • клавишно-струнные инструменты XVII века
  • German keyboard music
  • keyboard genres
  • J. J. Froberger’s keyboard heritage
  • stringed keyboard instruments of the XVII century

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)