• Original research article
  • February 28, 2022
  • Open access

Novam Viam or the “Dead End” of Opera in the Modern Socio-Cultural Space

Abstract

The aim of the study is to comprehend in a theoretical manner the principles of opera as a synthetic genre, namely taking into account the symbiosis of the properties related to the plot and storyline and musical properties themselves. The paper examines the development of opera in modern realities, the phenomenon of hybridity and openness of the genre. The author focuses on the mixed nature of opera as a result of the search for new means of expression. The scientific novelty of the study lies in defining modern opera as a hybrid, mixed genre, which together with modern technologies, means of performance and interpretation creates new contexts of musical expression, temporality and imaginary space. As a result, it has been determined that the evolutionary movement of opera has a centuries-old history and has always consisted of the confrontation of the new and the conservative, the elitist and the democratic, while opera was able to absorb the “intonation vocabulary of a specific era” and remain viable.

References

  1. Андреева В. А. Музыка в синтетических видах искусства // Известия высших учебных заведений. Северо-Кавказский регион. 2003. № 2.
  2. Андреева И. Театральность в культуре. Ростов н/Д: Фолиант, 2002.
  3. Архангельский Ю. Э., Солодовник А. Б. Клиповое сознание телевизионной аудитории в структуре мозаичной культуры современного общества // Культурная жизнь Юга России. 2013. № 3.
  4. Бахтин М. М. Формы времени и хронотоп в романе. Очерки по исторической поэтике // Литературно-критические статьи. М.: Худ. литер., 1986.
  5. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1986.
  6. Воротынцева Л. А., Капичина Е. А. Метаморфозы интертекстуальности в музыкальном искусстве ХХ – ХХI века: стиль – полистилистика – метастиль: монография. Луганск: Изд-во ГОУК ЛНР «ЛГАКИ им. М. Матусовского», 2021.
  7. Высоцкая М., Григорьева Г. Музыка ХХ века: от авангарда – к постмодерну. М.: Науч.-изд. центр «Московская консерватория», 2014.
  8. Григорьева Г. Новые эстетические тенденции музыки второй половины XX века. Стили. Жанровые направления // Теория современной композиции. М.: Музыка, 2005.
  9. Жабинский К. О синтезе искусств в неакадемических разновидностях оперного театра ХХ века // Оперный театр: вчера, сегодня, завтра: сб. ст. Ростов н/Д: РГК им. С. В. Рахманинова, 2010.
  10. Сабинина М. Взаимодействие музыкального и драматического театров в ХХ веке. М.: Композитор, 2003.
  11. Чайковский А. Мюзикл и опера – антагонисты или партнёры? // Играем с начала (Da capo al fine). 2015. № 1.

Author information

Dmitry Aleksandrovich Pshikhachev

Lugansk State Academy of Culture and Arts named after M. Matusovsky

About this article

Publication history

  • Received: January 5, 2022.
  • Published: February 28, 2022.

Keywords

  • типы оперного жанра
  • интертекстуальность в опере
  • микстовая природа оперы
  • эволюционное движение оперы
  • types of the opera genre
  • intertextuality in opera
  • mixed nature of opera
  • evolutionary movement of opera

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)