• Original research article
  • May 31, 2022
  • Open access

Divergence as a Criterion of Musical Performance Quality

Abstract

The purpose of the study is to substantiate that divergence is a criterion of musical performance quality. The material presented in the paper is addressed to those musicians whose musical abilities do not manifest themselves in the obviously higher sides of the cognitive sphere, for example, in phenomenal memory, etc. The paper considers two aspects of a musician’s creative activities – the intellectual one and the emotional one; determines the roles of divergent qualities of a musician. The novelty of the study lies in a scientific substantiation of divergent thinking development in musical performance practice. As a result, the main issues of educating a modern performing musician have been identified. The comprehension of some of the scientific positions given in the paper can contribute to increasing the importance of intellectual work in musical performance and determining the individual trajectory of a musician’s professional development taking into account the specified factor.

References

  1. Алексеев А. Д. История фортепианного искусства. М.: 1971.
  2. Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. М.: Директ-Медиа, 2008.
  3. Баренбойм Л. А. Л. В. Николаев – основоположник ленинградской пианистической школы // Л. В. Николаев Статьи и воспоминания. Письма. Л.: Советский композитор, 1979.
  4. Баренбойм Л.А. Эмиль Гилельс. Творческий портрет артиста. М.: Советский композитор, 1990.
  5. Баренбойм Л. А. Фортепианная педагогика. М.: Классика-XXI, 2007.
  6. Берлянчик М. М. Искусство и личность: в 2 кн. М., 2009. Кн. 1. Проблемы художественного образования и музыкального исполнительства.
  7. Будяковский А. Пианистическая деятельность Листа. Л.: Музыка, 1986.
  8. Бочкарев Л. Л. Психология музыкальной деятельности. М.: Классика XXI, 2008.
  9. Ветлугина Н. А. Возраст и музыкальная восприимчивость // Воспитание музыки. М., 1980.
  10. Выготский Л. С. Проблема обучения и умственного развития в школьном возрасте // Теории учения: хрестоматия / под ред. Н. Ф. Талызиной, И. А. Володарской. М.: Редакционно-издательский центр "Помощь", 1996. Часть 1. Отечественные теории учения.
  11. Гофман И. Фортепианная игра: вопросы и ответы. М/: Классика, 2002.
  12. Зетель И. Н. К. Метнер. Творчество. Исполнительство. Педагогика. М.: Музыка, 1981.
  13. Коган Г. М. Избранные статьи. М.: Советский композитор, 1972. Вып. 2.
  14. Куликов Л. В. Психология личности. СПб.: Питер, 2009.
  15. Лейтес Н. С. Психология одаренности детей и подростков. М.: Академия, 2000.
  16. Луганская А. Н. Мальчик и музыка // Музей-усадьба С. В. Рахманинова «Ивановка» / отв. ред. И. Н. Вановская; Ивановка - 2015. Тамбов: Издательство Першина Р. В., 2015.
  17. Лук А. Н. Мышление и творчество. М.: Наука, 1976.
  18. Лук А. Н. Эмоции и личность. М.: Знание, 1982.
  19. Метнер Н. К. Повседневная работа пианиста и композитора: страницы из записных книжек. М.: Музыка, 1979.
  20. Мстиславская Е. В. Формирование творческих способностей младших школьников в музыкально-развивающей среде. Саратов: Саратовская государственная консерватория им. Л. В. Собинова, 2015.
  21. Нейгауз Г. Об искусстве фортепианной игры. М., 1967.
  22. Паперно Д. А. Записки московского пианиста. М.: Классика-XXI, 2008.
  23. Прохорова В. И. Четыре друга на фоне столетия. М.: Астрель, 2012.
  24. Ражников В. Г. Резервы музыкальной педагогики. М.: Знание, 1980.
  25. Савенков А. И. Одаренные дети в детском саду и школе. М.: Академия, 2000.
  26. Токина Н. Н. Вопросы психологии музыкально-исполнительского творчества. Саратов, 1972.
  27. Теплов Б. М. Психология музыкальных способностей // Психология музыки и музыкальных способностей: хрестоматия. М.: АСТ Харвест, 2005.
  28. Цыпин Г. М. Шопен и русская пианистическая традиция. М.: Музыка, 1990.
  29. Цагарелли Ю. А. Психология музыкально-исполнительской деятельности. М., 2008.
  30. Чиксентмихайи М. Креативность. Потоки и психология открытий и изобретений. М.: Карьера Пресс, 2013.

Author information

Elena Vasil’evna Mstislavskaya

PhD

Saratov State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: April 6, 2022.
  • Published: May 31, 2022.

Keywords

  • дивергентность
  • качество музыкального исполнительства
  • дивергентные качества музыканта
  • воспитание современного музыканта-исполнителя
  • профессиональное развитие музыканта
  • divergence
  • musical performance quality
  • divergent qualities of a musician
  • education of a modern performing musician
  • professional development of a musician

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)