The Philosophy of Sergei Prokofiev
Abstract
The aim of the paper is to present the philosophy of Sergei Prokofiev not only as a concentration of his creative experience, but also as a result of studying works by the great philosophers, I. Kant and A. Schopenhauer. Prokofiev distinguishes between a priori philosophy of music and a posteriori philosophy of music in his creative work. The first one is represented by thoughts about music (creative will); the second one is represented by musical works themselves (creative ideas). The scientific novelty of the research lies in considering Kant’s antinomies of pure reason as Prokofiev’s frame of reference in his life and creative work. Thus, the composer’s symphonic oeuvre develops as a chain of binary structures representing semantic antinomies, opposite judgments about reality correlated with each other as a “thesis” and an “antithesis”. As a result of the research, the author comes to the conclusion that Prokofiev’s symphonies, connected in pairs, capture the history of the first half of the XX century as a tragic rift of the world between the forces of good and evil, creation and destruction, freedom and cruel necessity.
References
- Бердяев Н. А. Новое Средневековье // Бердяев Н. А. Философия творчества, культуры и искусства: в 2-х т. М.: Искусство, 1994. Т. 1.
- Вишневецкий И. Г. Сергей Прокофьев. М.: Мол. гвардия, 2009.
- Вишневская Г. П. Галина. История жизни. М. – Алматы: Горизонт; Паритет; Социнвест, 1993.
- Кант И. Критика чистого разума // Кант И. Собрание сочинений: в 8-ми т. М.: Чоро, 1984. Т. 3.
- Кондаков И. В. Трагическое в советской музыке: С. Прокофьев, Д. Шостакович, А. Шнитке // Русская антропологическая школа: труды. М.: РГГУ, 2010. Вып. 7.
- Крейнина Ю. О философских интересах Прокофьева: от футуризма и Шопенгауэра к идеям «Христианской науки» // Сто лет русского авангарда: сборник статей / ред.-сост. М. И. Катунян. М.: Научно-издательский центр «Московская консерватория», 2013.
- Мендельсон-Прокофьева М. А. О Сергее Сергеевиче Прокофьеве. Воспоминания. Дневники. 1938-1967. М.: Композитор, 2012.
- Нестьев И. В. Жизнь Сергея Прокофьева. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Сов. композитор, 1973.
- Прокофьев С. С. Автобиография (краткая) // С. С. Прокофьев: Материалы. Документы. Воспоминания. 2-е изд. М.: Музгиз, 1961.
- Прокофьев С. С. Автобиография. 2-е изд. М.: Сов. Композитор, 1982.
- Прокофьев С. Дневник 1907-1918 (часть первая). Париж, 2002.
- Прокофьев С. Дневник 1919-1933 (часть вторая). Париж, 2002.
- Слонимский С. Симфонии Прокофьева. Опыт исследования. М. – Л., 1964.
- Тараканов М. Стиль симфоний Прокофьева: исследование. М.: Музыка, 1968.
- Фишер К. История новой философии. М.: Директмедиа Паблишинг, 2008. Т. V. Иммануил Кант и его учение. Ч. 2.
- Шопенгауэр А. Мир как воля и представление // Шопенгауэр А. Собрание сочинений: в 6-ти т. М.: Терра – Книжный клуб; Республика, 1999. Т. 1.
Author information
About this article
Publication history
- Received: September 8, 2022.
- Published: October 30, 2022.
Keywords
- философия музыки
- С. Прокофьев
- И. Кант
- А. Шопенгауэр
- бинарные макроструктуры музыки
- philosophy of music
- S. Prokofiev
- I. Kant
- A. Schopenhauer
- binary macrostructures of music
Copyright
© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC