• Original research article
  • January 10, 2023
  • Open access

Tajik National Composer School: The Stage of Restoration and Identification of Development Paths

Abstract

The aim of the research is to comprehend the cause-and-effect relationships and formulate conclusions about the prospects for the development of the Tajik national composer school. The paper presents the most difficult stage in the history of the Tajik national composer school, which was mainly due to the circumstances external to it, i.e. getting into the epicenter of the upheavals that engulfed the post-Soviet cultural space in the late XX century. It is determined that a balance of two types of musical professionalism – oral (traditional) and written (a composer’s) – is necessary for the development of the system of Tajik national musical culture. As a result of the research, it has been concluded that the full functioning of the Tajik national composer school requires the development of several areas in its activities: democratic genres (song genre, popular genre, musical drama), compositions for the orchestra of folk instruments, academic music. The main features of the Mongolian musical drama have been identified: direct continuity in the sphere of national traditions associated with the performing arts; reliance on folk melodiousness; position between two types of musical thinking – monodic and polyphonic.

References

  1. Дрожжина М. Н. Молодые национальные композиторские школы Востока как явление музыкальной культуры ХХ века. Новосибирск, 2004.
  2. Дрожжина М. Н. Сосуществование двух типов музыкального профессионализма как фактор стабильности современной неевропейской культуры // Глобализация и справедливость. М., РУДН, 2007.
  3. Дрожжина М. Н. Композиторская школа в контексте музыкальной культуры Таджикистана (вопросы истории и теории) // История и теория искусств таджикского народа. Душанбе: Дониш, 2018.
  4. Дрожжина М. Н. Музыкальная драма как универсальный самодостаточный феномен в творчестве композиторов восточных школ // Музыка народов мира: проблемы изучения: Материалы VIII Междунар. науч. конф. «Музыка народов мира. Проблемы изучения: сохранение культурного наследия», посв. 150-летию со дня рождения А. В. Затаевича (Москва, 11-12 октября 2019 года) / ред.-сост. В. Н. Юнусова, А. В. Харуто, В. Е. Недлина. Алматы: Казахская нац. консерватория им. Курмангазы, 2020.
  5. Кабилова Б. Т. История композиторского творчества в Таджикистане. Душанбе: Дониш, 2008.
  6. Композиторы и музыковеды Таджикистана. Душанбе, 2010.
  7. Назарова Л. Музыкальная культура Таджикистана ХХ – начала ХХI столетий (тенденции, проблемы). Душанбе, 2009.
  8. Панфилова В. Музыка гражданской войны // Независимая газета. 1999. 10 декабря.
  9. Розикова Ш. Некоторые вопросы истории становления музыкальной редакции таджикского радио (1930-1991 годы) // Фарханг ва санъат. 2019. № 2. С. 73-80.
  10. Хасанова М. Музыкальная жизнь Таджикистана в конце XX – начале XXI века: дис….канд. исторических наук. Душанбе, 2018.
  11. Bell D. The cultural contradictions of capitalism. N.-Y., 1976.
  12. Tunstall J. The Media Are American: Anglo-American media in the world. London: Constable Pub., 1977.
  13. Wallis R., Malm K. The International Music Industry and Transcultural Communication // II Popular Music' and Communication. Newbury Park, 1987.

Author information

Marina Nikolaevna Drozhzhina

Dr

Novosibirsk State Conservatory named after M. I. Glinka

About this article

Publication history

  • Received: November 28, 2022.
  • Published: January 10, 2023.

Keywords

  • таджикская национальная композиторская школа
  • музыкальный профессионализм
  • демократические музыкальные жанры
  • академическая музыка
  • монгольская музыкальная драма
  • Tajik national composer school
  • musical professionalism
  • democratic musical genres
  • academic music
  • Mongolian musical drama

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)