• Original research article
  • January 10, 2023
  • Open access

Music Education in Russia: Origins, Ideas, Peculiarities of Development

Abstract

The aim of the study is to substantiate that such features as the intensity of emergence of productive ideas in musical personality upbringing, the development of various types of musical activity (for example, the appearance of children’s theatres, the development of children’s musical creativity etc.), the focus on the creation of social institutions that provide an appropriate musical and educational level are indicative of the Russian musical and pedagogical school of the Soviet period. The paper clarifies the notion of “music school”; presents the trends in the formation of Russian music education in the state policy of Russia in the XVIII and XIX centuries; the domestic musical environment of the XVIII-XIX centuries and the formation of the domestic musical and pedagogical system in the Soviet period. The scientific novelty of the study lies in determining the focus of Russian music education on the identification and upbringing of gifted children. As a result, it has been concluded that the orientation of Russian families to music education of children is a stable Russian tradition that originates in the depths of national history and can be traced to the present time.

References

  1. Адищев В. И. Музыкальное воспитание в кадетских корпусах России (конец 19- начало 20 века). М.: ТЦ Сфера, 2000.
  2. Адищев В. И. Музыка в женских институтах России конца 19-начала 20 вв. (Теория и практика образования): монография. М.: ИТОП РАО, 2001.
  3. Алексеев А. Д. История фортепианного искусства: в 3-х ч. М.: Музыка, 1988. Ч. 1 и 2.
  4. Асафьев Б. В. Избранные статьи о музыкальном просвещении и образовании. М.-Л.: Музыка, 1965.
  5. Асафьев Б. В. О музыкально-творческих навыках у детей // Вопросы музыки в школе / под ред. Б. В. Асафьева. Л. ,1926.
  6. Базиков А. С. Музыкальное образование в современной России: основные противоречия и пути их преодоления: автореф. … док. пед. н. М., 2002.
  7. Баренбойм Л. А. Путь к музицированию. Л.: Советский композитор, 1973.
  8. Бородин А. Б. О структуре понятия «Фортепианная школа» // Вестник Башкирского университета. 2007. № 1.
  9. Грум-Гржимайло Т. Н. Музыкальное исполнительство. М.: Музыка, 1984.
  10. Зайцева Т. А. Творческие уроки М. А. Балакирева // Пианизм, дирижирование, педагогика. СПб.: Композитор, 2012.
  11. Кабалевский Д. Б. Педагогические размышления: избранные труды и доклады. М.: Педагогика, 1986.
  12. Кара-Мурза С. Г. СССР - цивилизация будущего. Инновации Сталина. М.: Яуза, 2010.
  13. Луначарский A. B. В мире музыки: статьи и речи. М.: Советский композитор, 1971.
  14. Майкапар С. М. Годы учения. Л.: Искусство, 1938.
  15. Медушевский В. В. «Никогда не ищите задачу в одном, а совершенствование в другом». Максима Эпиктета и фундаментальная педагогика человечества // Диалог искусств и арт-парадигм. Статьи. Очерки. Материалы. Саратов: Саратовская государственная консерватория имени Л. В. Собинова, 2022. Том 45: по материалам IX Международного научного форума «Диалог искусств и арт-парадигм» «SCIENCEFORUM PAN-ART IX». 22 февраля 2022 года / редактор-составитель А. И. Демченко.
  16. Мстиславская Е. В. Формирование творческих способностей младших школьников в музыкально-развивающей среде: монография. Саратов: Саратовская государственная консерватория имени Л. В. Собинова, 2015.-164 с.
  17. Мстиславская Е. В. Массовое музыкальное воспитание как государственная идея // Калинниковские чтения: Музыкальная культура и образование российских регионов (к 150-летию со дня рождения В. С. Калинникова: материалы Всероссийской научно-практической конференции (г. Орел, 20-21 апреля 2016 г.). Орел: Орловский гос. ун-т культуры. 2017.
  18. Психология музыкальной деятельности: теория и практика / под ред. Г. М. Цыпина. М.: Академия, 2003.
  19. Революция – искусство – дети: Материалы и документы: Из истории эстетического воспитания в сов. шк.: в 2 ч. М.: Просвещение, 1987. Ч. 1. 1917-1923 гг.
  20. Революция – искусство – дети: Материалы и документы: Из истории эстетического воспитания в сов. шк.: кн. для учителя: в 2 ч. М.: Просвещение, 1988. Ч. 2. 1924-1929 гг.
  21. Теплов Б. М. Проблемы индивидуальных различий. М.: АПН РСФСР, 1961.
  22. Фельдштейн Д. И. Сущностные особенности современного детства и задачи теоретико-методологического обеспечения процесса образования. М.: Педагогика, 2009. № 1.
  23. Цыпин Г. М. Музыкальное исполнительство и педагогика. М.: Юрайт, 2019.
  24. Чайковский П. И. Музыкально-критические статьи. Л.: Музыка, 1986.
  25. Яворский Б. Л. Статьи, воспоминания, переписка. М.: Советский композитор, 1972. Т. 1.
  26. Ярошевский М. Г. Логика развития науки и научная школа // Школы в науке. М., 1977.

Author information

Elena Vasil’evna Mstislavskaya

PhD

Saratov State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: November 8, 2022.
  • Published: January 10, 2023.

Keywords

  • музыкальное образование в России
  • музыкальное воспитание личности
  • российская музыкально-педагогическая школа
  • отечественная музыкально-педагогическая система
  • music education in Russia
  • musical personality upbringing
  • Russian musical and pedagogical school
  • domestic musical and pedagogical system

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)