• Original research article
  • March 30, 2023
  • Open access

Conservation of National Traditions of Teaching Polyphony in the 110 Years History of Aleksey Saratov Conservatory

Abstract

The aim of the research is to show the succession of the national traditions of teaching polyphony in the history of Aleksey Saratov Conservatory. In this article the teaching polyphony level based on the tra-ditions of Saint-Petersburg and Moscow Conservatories is described. The chronological stages of teaching polyphony in Saratov Conservatory are introduced. The pedagogical innovative experience of teachers-musicians L. M. Rudolf, G. E. Konus, I. A. Tutmanov, G. I. Litinsky, A. A. Brening is presented. They were not only the followers of school of S. I. Taneiev (1856-1915) but the outstanding representatives of his poly-phonic school. The importance of S. I. Taneievv’s unique work ‘Convertible Counterpoint in the Strict Style’ is pointed out as its theoretical positions have been actively studied in the most prestigious institutions in the world today. The scientific novelty lies in the substantiation that for all the years of Aleksey Saratov Conservatory exis¬tence the discipline polyphony has been studied at the highest level. As a result, it has been proven that each representative of Taneev school had made a great contribution into the development of teaching polyphony system in Saratov State Conservatory and had worked out their own specific methods of teaching which allowed a student to understand and master quite complex techniques for a short period of time.

References

  1. Берченко Р. Болеслав Яворский о «Хорошо темперированном клавире» // Музыкальная академия. 1993. № 2.
  2. Бренинг А. А. Образцы письменных работ по полифонии строгого стиля: методическое пособие. Саратов: Саратовская государственная консерватория, 2015.
  3. Бренинг А. А. О линеарности в гармоническом письме. Казань: Казанская государственная консерватория, 1995.
  4. Бусслер Л. Строгий стиль. Учебник простого и сложного контрапункта, имитации, фуги и канона в церковных ладах / пер. с нем. С. Танеева. 3-е изд. М.: Музыкальный сектор, 1925.
  5. Дмитриев А. Полифония как фактор формообразования. Л.: Музгиз, 1962.
  6. Конюс Г. Э. Критика традиционной теории в области музыкальной формы. М.: Гос. муз. издат., 1932.
  7. Конюс Г. Курс контрапункта строгого письма в ладах. М.: Гос. муз. сектор, 1930.
  8. Конюс Г. Э. Метротектоническое исследование музыкальной формы. М.: гос. муз. издат., 1933.
  9. Конюс Г. Э. Научное обоснование музыкального синтаксиса. М.: гос. муз. издат., 1935.
  10. Кушнарев Х. Полифония «строгого письма» и методы ее преподавания // Теория полифонии и методика ее преподавания. СПб.: Издательство Политехнического университета, 2011. Вып. 1.
  11. Ларош Г. Мысли о музыкальном образовании в России // Теория полифонии и методика ее преподавания. СПб.: издательство Политехнического университета, 2011. Вып. 1.
  12. Литинский Г. Задачи по полифонии: исполнение на фортепиано. М.: Музыка, 1965, 1966, 1967. Ч. 1, 2, 3.
  13. Литинский Г. Образование имитаций строгого письма. М.: Музыка, 1975.
  14. Музыкальный энциклопедический словарь. М.: Советская энциклопедия, 1990.
  15. Музыкальная эстетика западноевропейского средневековья и Возрождения / составление текстов и общая вступительная статья В. П. Шестакова. М.: Музыка, 1966.
  16. Саратовская государственная консерватория имени Л. В. Собинова: 1912-2012: энциклопедия. Саратов: Изд. ИП Везметинова, 2012.
  17. Свистуненко Т. А. Изучение системы Г. И. Литинского в классе полифонии Саратовской консерватории // Саратовская консерватория в контексте отечественной художественной культуры: сборник по материалам междунар. научно-практич. конференции, посвященной 100-летию Саратовской государственной консерватории имени Л. В. Собинова. Саратовская государственная консерватория, 21-22 ноября 2012. Саратов: Саратовская государственная консерватория, 2013.
  18. Свистуненко Т. А. Музыкальная наука в девяностолетней истории Саратовской консерватории // Регион: социально-экономический, этнографический и культурный феномен России: сборник по материалам итоговой научно-практич. конференции, состоявшейся 28-29 ноября 2002 г. в Саратовской Поволжской Академии Государственной Службы имени П. А. Столыпина. Саратов: Поволжская Академия Государственной Службы, 2003.
  19. Свистуненко Т. На другой стороне планеты // Newsletter of the Fulbright Program in Russia. 2009. Iss. 8. Spring.
  20. Свистуненко Т. А. Предисловие // Бренинг А. А. Образцы письменных работ по полифонии строгого стиля. Саратов: Саратовская государственная консерватория, 2014.
  21. Свистуненко Т .А. Сочетание несочетаемого в творческой судьбе А. А. Бренинга // А. А. Бренинг – композитор и педагог: сборник статей по материалам регион. научно-практич. конференции (17.02.2014) / ред.-сост. Н. В. Иванова. Саратов: Саратовская государственная консерватория имени Л. В. Собинова, 2016.
  22. Свистуненко Т. А. Традиции школы С. И. Танеева в классе полифонии Саратовской консерватории // Научно-теоретические и педагогические традиции музыкознания в Саратове и Поволжье: сборник по материалам юбилейной конференции, посвященной 100-летию СГК. Саратовская государственная консерватория, 3 марта 2012. Саратов: Саратовская государственная консерватория, 2013. Ч. 2.
  23. Танеев С. Из научно-педагогического наследия. М.: Музыка., 1967.
  24. Танеев С. Подвижной контрапункт строгого письма. М.: Музгиз, 1959.
  25. Танеев С. Учение о каноне. М.: Госиздат, муз. сектор, 1929.
  26. Христиансен Л. Л. Ладовая интонационность русской народной песни. М: Советский композитор, 1976.
  27. Яворский Б. Статьи. Воспоминания. Переписка / редактор-сост. И. С. Рабинович. 2-е изд., испр. и доп. М.: Советский композитор, 1972. Т. 1.
  28. Fux J. Gradus ad Parnassum. Leipzig: Lorenz Christoph Mizler, 1742.
  29. Taneiev S. I. Convertible Counterpoint in the Strict Style / transl. by G. Ackey Brower (mus. Doc., Toronto) / Introduction by S. Koussevitzky. Boston: Bruce Humphries Publishers, 1962.

Author information

Tatiana Anatolevna Svistunenko

PhD

L. V. Sobinov Saratov State Conservatory

About this article

Publication history

  • Received: February 2, 2023.
  • Published: March 30, 2023.

Keywords

  • отечественные традиции преподавания полифонии
  • Саратовская Алексеевская консерватория
  • танеевская полифоническая школа
  • система преподавания полифонии
  • national traditions of teaching polyphony
  • Aleksey Saratov Conservatory
  • Taneev polyphonic school
  • system of teaching polyphony

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)