• Original research article
  • March 30, 2023
  • Open access

Ulterior spiritual motives and symbols in G. V. Sviridov’s “Oratorio Pathétique”

Abstract

The aim of the research is to identify the peculiarities of image structure in G. V. Sviridov’s “Oratorio Pathétique” taking into account the Christian ideas and symbols. The paper presents some images of “Oratorio Pathétique”; shows the ways of realizing the elements of Orthodox art in music; depicts the expression of hidden biblical images and symbols in the text of V. V. Mayakovsky. The scientific novelty lies in the study of “Oratorio Pathétique” in the aspect of the spiritual themes manifestation which expands and deepens the perception of the genre peculiarities of this monumental work of the XX century. This new approach consists in the comparison of the Oratorio text with biblical notions and meanings. The results of the research allow us to make the following conclusions: “Oratorio Pathétique” is the versatile work which comprises the themes of revolution triumph and sympathy with the «White Guard», the idea of creating “Eden city-garden” on the earth and love to devastated long-suffering homeland, the principles of socialist realism and Christian symbolism.

References

  1. Аплечеева М. В. «Патетическая оратория» Георгия Свиридова – Песнь о Земле и Солнце // Общество. Среда. Развитие. 2013. Вып. 2.
  2. Белоненко А. С. Из чего рождается гармония // Свиридов Г. В. Музыка как судьба / сост., авт. предисл. и коммент. А. С. Белоненко. М.: Мол. гвардия, 2002.
  3. Евдокимова Ю. К. «Патетическая оратория» в системе художественного мышления Свиридова // Георгий Свиридов: сборник статей и исследований / сост. Р. С. Леденев. М.: Музыка, 1979.
  4. Кручинина А. Н. Древнерусские ключи к творчеству Свиридова / Музыкальный мир Георгия Свиридова: сб. ст.; / сост. А. С. Белоненко. М.: Сов. композитор, 1990.
  5. Масловская Т. Ю. О стиле и национальной сущности произведений Свиридова // Георгий Свиридов: сб. ст. / сост. Р. С. Леденев. М.: Музыка, 1979.
  6. Ольховская Б. И. Литургическое осмысление «Патетической оратории» Г. В. Свиридова // Искусство и образование. 2012. № 2 (76).
  7. Паисов Ю. М. Новаторские черты хорового стиля Свиридова // Музыкальный мир Георгия Свиридова: сб. ст. / сост. А. С. Белоненко. М.: Сов. композитор, 1990.
  8. Полякова JI. В. Заметки о хоровых сочинениях 60-х годов // Георгий Свиридов: сб. ст. / сост. Д. Фришман. М.: Музгиз, 1971.
  9. Савенко С. И. Из наблюдений над «Патетической ораторией» // Г. Свиридов. сборник статей и исследований / сост. Р. С. Леденев. М.: Музыка, 1979.
  10. Сохор А. Н. Георгий Свиридов. Изд. 2-е, доп. М.: Музыка, 1972.
  11. Федулова Е. А. Претворение литургических традиций в духовной музыке Георгия Свиридова: автореф. дис. … канд. иск. Магнитогорск, 2010.

Author information

Olga Nikolaevna Romashkova

PhD

Tambov State Music Pedagogical Institute named after S. V. Rachmaninov

About this article

Publication history

  • Received: January 14, 2023.
  • Published: March 30, 2023.

Keywords

  • Георгий Васильевич Свиридов
  • «Патетическая оратория»
  • кантатно-ораториальное творчество
  • духовные мотивы
  • литургические подтексты
  • Georgy Vasilyevich Sviridov
  • “Oratorio Pathétique”
  • cantata-oratorical art
  • spiritual motives
  • liturgical overtones

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)