Modality" as the basis of the compositional technique in the piano prelude "Voiles" by Claude Debussy
Abstract
The article is devoted to the interpretation of "modality" as a compositional technique that embodies an emotional component. The study establishes that the principles of modality, in many ways, contradict the tonal system. It concludes that pure modality is encountered very rarely, as it usually complements other techniques. A unique example in this regard is Claude Debussy's piano piece "Voiles" (1909) from his first book of preludes (1910). The innovative value of Debussy's musical discoveries is hard to overestimate. The novelty of his music is associated, in part, with moving away from the traditional harmonic framework. In this sense, Debussy continues the discoveries of Modest Petrovich Mussorgsky (1839-1881).
References
- Акопян Л. О. Музыка XX века: энциклопедический словарь. М.: Практика, 2010.
- Альшванг А. А. Клод Дебюсси: Жизнь и деятельность, мировоззрение и творчество. М.: Музгиз, 1935.
- Когоутек Ц. Техника композиции в музыке ХХ века. М.: Музыка, 1976.
- Кокорева Л. М. Клод Дебюсси. Исследование. М.: Музыка, 2010.
- Куницкая Р. И. О романтической поэтике в творчестве Дебюсси. М.: Музыка, 1982.
- Курт Э. Романтическая гармония и ее кризис в «Тристане» Вагнера. М.: Музыка, 1975.
- Лонг М. За роялем с Дебюсси / пер. с фр. Ж. Грушанской. М.: Советский композитор, 1985.
- Сусидко И. П. Симметрии и пропорции в музыке Дебюсси (24 прелюдии для фортепиано) // Ученые записки Российской академии музыки имени Гнесиных. 2012. № 3.
Author information
About this article
Publication history
- Received: September 15, 2023.
- Published: November 9, 2023.
Keywords
- новая модальность
- композиционная техника
- фортепианная прелюдия
- Клод Дебюсси
- new modality
- compositional technique
- piano prelude
- Claude Debussy
Copyright
© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC