The factor of musical form completeness: On the question of historical evolution
Abstract
The study aims to substantiate that already in the early epochs (the Middle Ages, the Renaissance, the Baroque), there was a gradual birth of musical form functionality, one of the first signs of which was represented by composers’ awareness of the need to achieve the structural integrity and completeness of a work. The paper shows that the role of the main formative means was played by those compositional factors that were most actively developing in a particular epoch. The scientific novelty of the study lies in the specific identification of these compositional factors: the rhythmic one in the isorhythmic motets of the 14th century, the large-scale structural one in the textual and musical forms of the Renaissance, the functional harmonic one in Baroque works. As a result, it has been found that a change towards a decrease in the tenor’s measure at the last repetition of the melody of Gregorian chant turned out to be the factor of musical form completeness in Ph. de Vitry’s isorhythmic motets; in the motets, madrigals and polyphonic songs of the Renaissance, a large-scale enlargement of the final textual and musical segment of the form performed a similar function; as for the instrumental Baroque genres (preludes, toccatas, fantasias), such was the case with the increased harmonic stability of the last section (a tonic organ point, repetition of cadence turns).
References
- Бобровский В. П. Функциональные основы музыкальной формы: исследование. М.: Музыка, 1978.
- Бонфельд М. Ш. Анализ музыкальных произведений. Структуры тональной музыки: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений: в 2-х ч. М.: ВЛАДОС, 2003. Ч. 1.
- Булез П. Музыкальное время // Homo musicus’95. Альманах музыкальной психологии. М.: НИЦ Московская консерватория, 1995.
- Евдокимова Ю. К. История полифонии. М.: Музыка, 1983. Вып. I. Многоголосие средневековья. X-XIV вв.
- Крупина Л. Л. Доклассические музыкальные формы: в 2-х ч. Воронеж: ВГПУ, 2005. Ч. I. Музыкальное формообразование в эпоху Средневековья и Возрождения: учеб. пособие.
- Сухомлин И. Е. Техника изоритмии: история, теория // Проблемы музыкальной теории западноевропейской музыки XII-XVII веков: сб. трудов ГМПИ им. Гнесиных. М.: ГМПИ им. Гнесиных, 1983. Вып. 65.
- Теория современной композиции / отв. ред. В. С. Ценова. М.: Музыка, 2007.
- Харлап М. Г. Ритм и метр в музыке устной традиции. М.: Музыка, 1986.
- Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений: учеб. пособие. СПб.: Лань, 1999.
- Шнитке А. Первая симфония: беседы перед премьерой // Альфреду Шнитке посвящается: сборник. М.: МГИМ им. А. Г. Шнитке; Композитор, 2003. Вып. 3.
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 13, 2023.
- Published: February 1, 2024.
Keywords
- функциональность музыкальной формы
- изоритмический мотет
- тексто-музыкальные формы
- прелюдии и токкаты Д. Букстехуде
- musical form functionality
- isorhythmic motet
- textual and musical forms
- preludes and toccatas of D. Buxtehude
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC