• Original research article
  • April 4, 2024
  • Open access

The image of the common enemy of the USSR and NATO in the English-language cinema of the Cold War period

Abstract

The author extensively examines the plots of films from the Cold War period in English-language cinema, focusing on the representation of the “common enemy” and the Soviet side. The research aim is to identify how this theme evolved during periods of détente and escalation of the Cold War in the 1980s, exploring the images and plots used in films. The study analyzes a range of films and TV series as sources of this theme, including James Bond films, the series “The Man from U.N.C.L.E.” and “The A-Team”, as well as works by directors such as Stanley Kubrick, Don Siegel, and John Mackenzie. The scientific novelty lies in analyzing plots and characters that have received little attention in Russian cultural studies. New sources have been introduced into the academic discourse, and the theme of the article is novel, shedding new light on the topic of cultural confrontation between the USSR and the Western bloc, revealing plots that reshape perceptions of the representation of the Soviet side in Anglo-American cinema. The author concludes that British and American directors did not consider the USSR as absolute evil, leading to the creation of a narrative trope of a common enemy hostile to both NATO and the Soviet Union.

References

  1. Белов С. И. Формальная и реальная эффективность политики памяти (на материалах исторического кинематографа периода «холодной войны») // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Политология. 2019. № 3.
  2. Благин А. А. Холодная война на страницах английских шпионских романов (1950 – начало 1970-х гг.) // Историческая и социально-образовательная мысль. 2012. № 1 (11).
  3. Клоос Э. В. Образ Советского Союза в американском кинематографе первого этапа холодной войны 1946-1954 гг. // Артикульт. 2021. № 2.
  4. Осипов С. В. Меняющаяся Россия и меняющаяся бондиана: страна и люди в зеркале медийной франшизы (1962-2015 гг.) // Культура и искусство. 2018. № 4.
  5. Просолова Е. В. Страхи как социально-психологический феномен в кинопропаганде холодной войны // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2022. № 2.
  6. Федоров А. В. Киноборьба казалась бесконечной // Медиаобразование. 2011. № 1.
  7. Федоров А. В. Сравнительный анализ медийных стереотипов времен «холодной войны» и идеологической конфронтации (1946-1991) // Медиаобразование. 2009. № 4.
  8. Шапинская Е. Н. Массовая культура: очерк теорий. «Культурные исследования»: широкое понимание культуры в cultural studies // Культура культуры. 2016. № 4 (12).
  9. Begg M. The Politics of James Bond. 2017. https://ipa.org.au/wp-content/uploads/2017/04/Begg-Politics-of-James-Bond.pdf
  10. Crighton K. The Man from U.N.C.L.E.: A Retrospective // Epi-Log Journal. 1994. Iss. 12.
  11. Grigg R. Vanquishing Evil without the Help of God: The Man from U.N.C.L.E. and a World Come of Age // Journal of Communication & Religion. 2007. Vol. 30 (2).
  12. Students on the Cold War. New Findings and Interpretation / ed. by C. Békés, M. Kalmár. Budapest, 2017.

Author information

Maxim Alekseevich Nazarov

Russian New University (RosNOU), Moscow

About this article

Publication history

  • Received: February 11, 2024.
  • Published: April 4, 2024.

Keywords

  • холодная война
  • кинематограф
  • США
  • СССР
  • массовая культура
  • Cold War
  • cinema
  • USA
  • USSR
  • popular culture

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)