• Original research article
  • June 5, 2024
  • Open access

Specificity of the ballad genre in Russian musical creativity of the XX century: Defining properties and historical context

Abstract

The aim of the study is to characterize the ballad and the specifics of its realization in Russian musical creativity of the 20th century in the historical context with the identification of the reasons for the author's appeal to the genre. The article presents the constant features of the genre, the main trends in the development of the ballad in the historical period under consideration, analyzes the principles of interpenetration of the ballad and other genres, and identifies the reasons for its popularity in composers' work and mass culture. For the first time on the material of diverse compositions of Russian musical academic art and samples of mass culture the manifestations of balladry in the framework of mixt combinations with large-scale genres (symphony, concerto, cantata, etc.) are studied. The ballad is considered from the point of view of a tool that allows authors to build the artistic world of the work, to appeal to various ancient aesthetic concepts, as well as to circumvent ideological barriers. This is the scientific novelty of the study. As a result of analyzing the available data, the author came to the conclusion: in the process of development in the ballad formed features that can be divided into constant and mobile. At the same time, it is established that such specific properties of the genre as allegorical statement, multiplanarity, mobility of categories of time and space, as well as the possibility of genre synthesis are determinant for the demand for ballads in musical art and mass culture.

References

  1. Алексеев М. П. Народные баллады Англии и Шотландии // Алексеев М. П., Анисимова И. И., Дживелегова А. К., Елистратова А. А., Жирмунский В. М., Морозова М. М. История английской литературы. М.: Изд-во АН СССР, 1943. Т. 1. Вып. 1.
  2. Бегичева О. В. Баллада и симфоническая поэма в музыкальном искусстве романтизма: стратегия и тактика межжанрового взаимодействия // Концепт: научно-методический электронный журнал. 2014. Т. 20. URL: http://e-koncept.ru/2014/54860.htm.
  3. Бегичева О. В. Романтическая баллада в искусстве XIX-XX веков: очерки типологии и поэтики: дисс. … д. иск. Краснодар, 2019.
  4. Воронцова Т. И. Пространственно-временная категоризация текста баллады (на материале английских фольклорных баллад) // Известия Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена. 2003. № 5.
  5. Григорьева Г. В. и др. Теория современной композиции: учебное пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности «Музыковедение» / отв. ред. В. С. Ценова. М.: Музыка, 2005.
  6. Долинская Е. Б. Николай Метнер: монографический очерк. М.: Музыка, 1966.
  7. Епишкин Н. И. Исторический словарь галлицизмов русского языка. М.: ЭТС, 2010.
  8. Иванюк Б. П. Жанровый синтез: версия словарного описания понятия // Русская литература: национальное развитие и региональные особенности: материалы Международной научной конференции. Екатеринбург: Изд-во Уральского университета; Издательский дом «Союз писателей», 2007. Т. 1. URL: http://elar.urfu.ru/handle/10995/49530.
  9. Кононова А. А. «Стадион» А. Б. Градского: проявление балладных черт в жанре рок-оперы // Музыка. Искусство, наука, практика. Научный журнал Казанской государственной консерватории имени Н. Г. Жиганова. 2023. № 4 (44).
  10. Кутилина А. А. Воплощение принципов балладности в Концерте для фортепиано с оркестром № 3 e-moll Н. К. Метнера // Музыка в современном мире: наука, педагогика, исполнительство: сборник статей по материалам XVII Международной научно-практической конференции (г. Тамбов, 19 февраля 2021 года). Тамбов: Тамбовское областное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего профессионального образования «Тамбовский государственный музыкально-педагогический институт им. С. В. Рахманинова», 2021.
  11. Кутилина А. А. Принципы балладности в опере «Мария Стюарт» С. М. Слонимского как проявление культуры менестрелей // Музыка в современном мире: наука, педагогика, исполнительство: сборник статей по материалам XV Международной научно-практической конференции (г. Тамбов, 15 февраля 2019 года). Тамбов: Тамбовское областное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего профессионального образования «Тамбовский государственный музыкально-педагогический институт им. С. В. Рахманинова», 2019.
  12. Лебедев С. Н. Баллада (14-15 вв.) // Большая российская энциклопедия: научно-образовательный портал. 2023. URL: https://bigenc.ru/c/ballada-14-15-vv-4e40f4/?v=6942632.
  13. Мазель Л. А. Исследования о Шопене. М.: Сов. композитор, 1971.
  14. Рыцарева М. Г. Композитор Сергей Слонимский: монография. Л.: Советский композитор, 1991.
  15. Сапонов М. А. Менестрели: книга о музыке средневековой Европы. М.: Классика-XXI, 2004.
  16. Сергеева В. С. Английская баллада XIV-XVI вв.: жанровое своеобразие и поэтика: дисс. … к. филол. н. Москва, 2008.
  17. Соколов А. С. Введение в музыкальную композицию XX века: учебное пособие по курсу «Анализ музыкальных произведений» для студентов высших учебных заведений. М.: Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2004.
  18. Сорокина Е. А., Кутилина А. А. Отражение исторического контекста через пространственно-временные символы в опере-балладе С. М. Слонимского «Мария Стюарт» // Вестник Саратовской консерватории. Вопросы искусствознания. 2023. № 2 (20).
  19. Умнова И. Г. Путь к «Русскому ренессансу» Сергея Слонимского // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2012. № 21.
  20. Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений: учебное пособие для студентов вузов искусств и культуры // Московская государственная консерватория имени П. И. Чайковского. Изд-е 4-е, испр. СПб.: Лань, 2013.
  21. Царёва Е. М. Баллада // Музыкальная энциклопедия: в 6-ти т. / гл. ред. Ю. В. Келдыш. М.: Советская энциклопедия; Советский композитор, 1973. Т. 1. А-ГОНГ.

Author information

Alyona Alekseevna Kononova

Tambov State Musical and Pedagogical Institute named after S. V. Rachmaninov

About this article

Publication history

  • Received: May 14, 2024.
  • Published: June 5, 2024.

Keywords

  • баллада в русском музыкальном творчестве XX века
  • жанровый синтез
  • диалогичность музыкального искусства
  • аллегоричность высказывания
  • музыкальный хронотоп
  • ballad in Russian musical creativity of the XX century
  • genre synthesis
  • dialogicality of musical art
  • allegorical statement
  • musical chronotope

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)