• Original research article
  • December 6, 2024
  • Open access

Timbre and meaning: Cognitive strategies for perceiving the musical content of a vocal work (by the example of S. V. Rachmaninoff’s romance “How Nice It Is Here”)

Abstract

The purpose of the study is to identify how the listener perception of the musical content of a vocal work is built when the timbre component changes at the stage of its performing interpretation. The article will compare various versions of S. V. Rachmaninoff’s romance “How Nice It Is Here”, which not only strictly materialize the original composer’s text in sound, but also make various timbre changes to it, as well as analyze various strategies of listener perception associated with changing the timbre-acoustic appearance of the work. The scientific novelty lies in the comprehensive consideration of the issue, combining the approaches of psychoacoustics, psychology of perception, sound engineering with traditional musicological research methods. Based on the methodological approach of E. V. Nazaikinsky, who separates the actual sound principle of music from intonation, as well as on the results of his own research on the role of timbre in fixation, translation and perception of musical content, acoustic, neurocognitive and semantic aspects of this process are revealed. As a result, it was determined that any timbre changes made by performers to the original text of a vocal composition lead not only to a variation in its acoustic parameters, but also to a transformation of perception of the content represented by it.

References

  1. Блаховский А. В. Об особенностях вокальной речи в русской камерной музыке (на примере романсов М. И. Глинки) // Музыкальный альманах Томского государственного университета. 2019. № 7.
  2. Волкова П. С. Реинтерпретация художественного текста (на материале искусства XX века): автореф. дисс. … д. иск. Саратов, 2009.
  3. Денисов Э. В. Неизвестный Денисов: из Записных книжек (1980/81-1986, 1995) / вступ. ст. и коммент. В. Ценовой. М.: Композитор, 1997.
  4. Зенкин К. В. Музыка. Эйдос. Время. М.: Памятники исторической мысли, 2015.
  5. Казанцева Л. П. «Пограничные жанры»: за и против // Проблемы музыкальной науки. 2008. № 1 (2).
  6. Казанцева Л. П. Семантика тональности: вопросы методологии исследования // Музыкальное содержание: современная научная интерпретация: сб. науч. ст. Ростов н/Д: Изд-во РГК им. С. В. Рахманинова, 2006.
  7. Корсакова-Крейн М. Язык музыки и его психофизические основы (обзор) // Современные технологии в медицине. 2019. № 1 (11).
  8. Корыхалова Н. П. Музыкально-исполнительские термины: возникновение, развитие значений и их оттенки, использование в разных стилях. СПб.: Композитор, 2000.
  9. Кривенко Ж. Д. Тембр голоса народного певца как выразитель музыкального содержания русского песенного фольклора // Вестник МГИМ имени А. Г. Шнитке. 2022. № 3 (19).
  10. Лимитовская А. В. К вопросу о влиянии тембра певческого голоса на восприятие содержания вокального произведения (на примере исполнения романса С. В. Рахманинова «Здесь хорошо») // Художественное образование и наука. 2022. № 3 (32).
  11. Лимитовская А. В. К вопросу о роли тембра в музыкальной коммуникации // Наука. Искусство. Культура. 2024a. № 1 (41).
  12. Лимитовская А. В. Тембр голоса и содержательные метаморфозы акустического текста (на примере каватины Алеко С. В. Рахманинова) // Образование и культурное пространство. 2024b. № 1.
  13. Мёдова А. А. Феноменология музыкального опыта. Красноярск: Красноярский государственный педагогический университет им. В. П. Астафьева, 2021.
  14. Монсенжон Б. Рихтер. Диалоги. Дневники. М.: Классика-ХХI, 2005.
  15. Назайкинский Е. В. Звуковой мир музыки. М.: Музыка, 1988.
  16. Рустамов А. Р. Звуковой образ пространства в структуре художественного языка звукорежиссуры: дисс. … к. иск. СПб., 2013.
  17. Рустамов А. Р. Использование акустических характеристик речи для управления выразительными свойствами музыкальных сигналов: маг. дисс. СПб., 2014.
  18. Рустамов А. Р. Формирование художественного звукового образа с учетом акустических качеств закрытого пространства // Вестник Башкирского университета. 2010. № 3 (15).
  19. Терликова Л. Е. Фонизм фортепианной фактуры как проблема музыкальной педагогики // Южно-Российский музыкальный альманах. 2017. № 1.
  20. Холопова В. Н. Теории музыкального содержания, музыкальной герменевтики, музыкальной семантики: сходство и различия // Журнал Общества теории музыки. 2014. № 1 (5).

Author information

Anna Valentinovna Limitovskaya

PhD

Tsiolkovsky Kaluga State University

About this article

Publication history

  • Received: November 3, 2024.
  • Published: December 6, 2024.

Keywords

  • восприятие музыкального содержания вокального произведения
  • тембровый компонент вокального произведения
  • романс С. В. Рахманинова «Здесь хорошо»
  • тембро-акустический облик произведения
  • perception of the musical content of a vocal work
  • timbre component of a vocal work
  • S. V. Rachmaninoff’s romance “How Nice It Is Here”
  • timbre-acoustic appearance of the work

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)