Art at the turn of the 20th and 21st centuries in the context of recurring epochs: New sensitivity in the artistic sphere as a challenge. Part 3
Abstract
This article is a continuation of the publications: Хренов Н. А. Искусство рубежа ХХ-ХХI веков в контексте повторяющихся эпох: новая чувствительность в художественной сфере как вызов. Часть I // Pan-Art. 2024. Т. 4. Вып. 3; Хренов Н. А. Искусство рубежа ХХ-ХХI веков в контексте повторяющихся эпох: новая чувствительность в художественной сфере как вызов. Часть II // Pan-Art. 2024. Т. 4. Вып. 4. In this part, the author continues to record in history the rises and falls in the emotional life of society. Observations of art make it possible to comprehend a certain logic in the ebbs and flows of emotional life at the turn of the 19th and 20th centuries. However, the causes of this were found in biology. Thus, N. Vasiliev, in the history of emotions, distinguishes two phases: the hysterical and the neurasthenic. If the hysterical phase is associated with a lack of emotional impressions, then the neurasthenic phase, which begins in cities at the turn of the 19th and 20th centuries, is associated with an overabundance of emotions. This circumstance affects the reception of art, contributing to the emergence and spread of mass culture, the functioning of which does not correlate with universal artistic styles. Seeking to identify this new logic at other levels, the author, drawing on the ideas of N. Vasiliev, resorts to a parallel between the culture of Europe in the 19th and 20th centuries, on the one hand, and the Hellenistic culture of antiquity, on the other. The shifts unfolding in antiquity along with the growth of the urban population and the consequences of these shifts on emotional life allow for a more precise understanding of the different forms of expression of emotions in urban culture. This circumstance allows for a deeper analysis of the situation that arises in European and Russian culture already in the 19th century, which is known as the situation of decadence. However, this problem is drawing attention in our time – in particular, an analysis is being conducted of some films of late Soviet cinema (“Mournful Unconcern” (1987) by A. Sokurov, “The Asthenic Syndrome” (1989) by K. Muratova).
References
- Бердяев Н. Миросозерцание Достоевского // Бердяев Н. Философия творчества, культуры, искусства: в 2 т. М.: Искусство, 1994. Т. 2.
- Васильев Н. Вопрос о падении Западной Римской империи и античной культуры в историографической литературе и в истории философии в связи с теорией истощения народов и человечества // Известия общества археологии, истории и этнографии при Казанском университете. Казань, 1921. Т. ХХХI. Вып. 1-4.
- Гюисманс Ж.-К. Наоборот. Изд-е 2-е. М.: Типография В. М. Саблина, 1909.
- Гюисманс Ж.-К. Наоборот: три символистских романа / сост. и послесл. В. М. Толмачева. М.: Республика, 1995.
- Денди Древнего Рима // Московский наблюдатель. 1836. Т. 9. № 12.
- Иванов И. О современной неврастении и старом героизме // Театр и искусство. 1899. № 49.
- Кемпинский А. Меланхолия. СПб.: Наука, 2002.
- Козырев А. Соловьев и гностики. М.: Издатель Савин С. А., 2007.
- Лосев А. История античной эстетики. Ранний эллинизм. Харьков – М.: Фолио; АСТ, 2000.
- Мамардашвили М. Как я понимаю философию. М.: Издательская группа «Прогресс» – «Культура», 1992.
- Мережковский Д. Л. Полное собрание сочинений: в 24 т. М.: Типография товарищества И. Д. Сытина, 1914. Т. ХIХ.
- Мережковский Д. Л. Толстой и Достоевский. Вечные спутники. М.: Республика, 1995.
- Молодая пресс-студия на Большой Никитской (Подборка материалов) // Театр. 1989. № 11.
- Муратова К. О фильме «Астенический синдром» // История отечественного кино. Хрестоматия. М.: Канон-Плюс, 2011.
- Петроний Арбитр. Сатирикон / пер. под ред. Б. И. Ярхо. М.: Вся Москва, 1990.
- Попов А. Советский декаданс. 29.04.2020. https://filmnavi.ru/1986/skorbnoe-beschuvstvie
- Римские стоики: Сенека. Эпиктет. Марк Аврелий. М.: Республика, 1995.
- Россов Н. Толпа и театр // Рампа и жизнь. 1915. № 25.
- Руднев В. Деперсонализация и реперсонализация (на материале пьесы Бернарда Шоу «Дом, где разбиваются сердца» и фильма Александра Сокурова «Скорбное бесчувствие») // Культура и искусство. 2015. № 4 (28).
- Сенека Л. Нравственные письма к Луцилию. М.: АСТ, 2007.
- Стейнберг М. Меланхолия Нового времени: дискурс о социальных эмоциях между двумя революциями // Российская империя чувств. Подходы к культурной истории эмоций / под ред. Я. Плампера, Ш. Шахадат, М. Эли. М.: Новое литературное обозрение, 2010.
- Фомин В. «Полка». Документы. Свидетельства. Комментарии. М.: НИИ Киноискусства, 1992.
- Фомин В. В поисках утерянного кода национальной школы в советском и русском кино // Искусство советского времени: между официозом и подпольем / отв. ред. Н. А. Хренов, В. Д. Эвалльё, Е. В. Дуков, Е. В. Сальникова. М.: Канон-Плюс, 2025.
- Фрейд З. Скорбь и меланхолия // Фрейд З. Художник и фантазирование. М.: Республика, 1995.
- Шоу Б. Полное собрание пьес: в 6 т. М.: Искусство, 1980. Т. 4.
- Ямпольский М. Муратова. Опыт киноантропологии. СПб.: Сеанс, 2008.
- Экран и сцена. 1990. 11 января. № 2.
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 3, 2024.
- Published: January 13, 2025.
Keywords
- искусство рубежа ХХ-ХХI веков
- античный декаданс
- европейский декаданс
- Петроний
- Федерико Феллини
- Кира Муратова
- Александр Сокуров
- art at the turn of the 20th and 21st centuries
- ancient decadence
- European decadence
- Petronius
- Federico Fellini
- Kira Muratova
- Alexander Sokurov
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC