• Original research article
  • January 31, 2025
  • Open access

Visual identification of an art museum as a complete system

Abstract

The article discusses the issues of creating a visual image of an art museum by expanding the issues. The purpose of the study is to identify in modern design practice the design concepts of museum exhibitions that convey the profile or uniqueness of museum activities and form its visual image. The study is novel in that it is the first one to present the visual system of museums not only as an identity, but as an integrated visual identification system, where it is necessary to include individual exhibition projects reflecting the uniqueness and originality of the museum. The issues of conceptual exhibitions are investigated, and for the first time the trend of showing the stages of technological and creative processes of manual labor in the exhibitions of the Yuri Novikov Museum of Ceramics, the Museum of the History of the Resort City of Sochi, and the Museum of Architectural Ceramics “Keramarch” (St. Petersburg) is analyzed. As a result of the research, new means of visual identity of art museums are shown.

References

  1. Артюшина Е. О. Цифровая трансформация музеев. Лучшие мировые практики // E-Scio. 2019. № 5 (32).
  2. Балаш А. Н. Современная художественная выставка как междисциплинарный проект // Вестник Санкт-Петербургского государственного института культуры. 2019. № 2 (39).
  3. Барсукова Н. И. Визуальная идентификация музея в цифровом пространстве // Синтез искусств в проектировании среды: мат. V всеросс. науч.-практ. конф. с межд. участием. Омск: ОГТУ, 2023.
  4. Барсукова Н. И. Экспозиционный дизайн современных художественных музеев // Инновационные технологии в сфере сервиса и дизайна: мат. I межд. науч.-техн. конф. Самара, 2014.
  5. Барсукова Н. И., Процюк М. В. Экспозиционный дизайн – основные тенденции организации художественных выставок // Техническая эстетика и дизайн-исследования. 2024. Т. 6. № 2.
  6. Башарина Е. А. Художественные выставки: инновационные технологии организации проведения // Модернизация российской экономики. Прогнозы и реальность: сборник научных трудов II межд. науч.-практ. конф. СПб.: Санкт-Петербургский академический университет, 2016.
  7. Карцева Е. А. Динамика художественной выставки. Культурная интерпретация. М. – Берлин: Директмедиа Паблишинг, 2019.
  8. Майстровская М. Т. Композиционно-художественные тенденции формообразования музейной экспозиции в контексте искусства, архитектуры, дизайна: дисс. … д. иск. М., 2002.
  9. Уфимцева Н. Ф. Особенности брендинга в музейной сфере // Брендинг как коммуникативная технология XXI века: мат. VI межд. науч.-практ. конф. СПб., 2020.
  10. Харитонова Д. М., Рыжиков В. О. Экспозиционный дизайн: от объекта к событию // Вестник Московского информационно-технологического университета – Московского архитектурно-строительного института. 2022. № 2.

Author information

Natalia Vladislavovna Rodionova

National Design Institute, Moscow

Natalia Ivanovna Barsukova

Dr

National Design Institute, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: December 17, 2024.
  • Published: January 31, 2025.

Keywords

  • дизайн-концепция
  • художественный музей
  • визуальная идентификация
  • визуальный образ
  • design concept
  • art museum
  • visual identification
  • visual image

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)