• Original research article
  • March 4, 2025
  • Open access

The role of vocal timbre in Georgy Sviridov's cycle "Songs of a Time of No Time"

Abstract

The present study investigates the role of vocal timbre within Georgy Sviridov's song cycle, "Songs of a Time of No Time." The article examines theoretical perspectives on timbre in vocal art and elucidates the specific application of the solo mezzo-soprano timbre within the context of this cycle. The research offers a novel contribution through its focused analysis of timbre characteristics, factors affecting vocal timbre quality, and the expressive function of the mezzo-soprano voice in Sviridov's under-explored vocal-choral cycle. The study results in the systematization of contemporary musicological concepts concerning vocal timbre and its expressive potential; a definition of the composer's creative principles in his utilization of timbral palettes; the elucidation of the significant role played by the solo mezzo-soprano in the cycle; and the highlighting of the expressive, form-generating, semantic, and sound-illustrative functions of this particular timbre within the piece.

References

  1. Алябьева А. Г. К проблеме семантических возможностей тембра // Культурная жизнь Юга России. 2008. № 1 (26).
  2. Белоненко А. С. Музыка как судьба. Георгий Свиридов. М.: Молодая гвардия, 2017a.
  3. Белоненко А. С. Петербургский текст Георгия Свиридова // Вестник Санкт-Петербургского университета. Искусствоведение. 2017b. Т. 7. Вып. 1.
  4. Биберган В. О. О семантике ударных тембров в творчестве Свиридова // Музыкальный мир Георгия Свиридова: сб. статей / сост. А. Белоненко. М.: СК, 1990.
  5. Венчакова С. В. Творчество Г. В. Свиридова в контексте русской музыкальной культуры. Екатеринбург: Издательские решения, 2022.
  6. Гутова С. Ю. Проблемы исследования тембра аутентичного голоса // Музыкальное образование в современном мире. Диалог времен. СПб.: ООО «Скифия-принт», 2016.
  7. Ефимова И В. …И Музыка и Слово… (о творческом методе Г. В. Свиридова). Красноярск: Красноярский гос. ун-т, 2002.
  8. Лесков А. И. Функциональное значение тембра в процессе интерпретации музыкального смысла // Перспективы развития современных гуманитарных наук: сборник научных трудов по итогам международной научно-практической конференции (г. Воронеж, 08 декабря 2014 г.) Воронеж: Инновационный центр развития образования и науки, 2014. http://izron.ru/articles/perspektivy-razvitiya-sovremennykh-gumanitarnykh-nauk-sbornik-nauchnykh-trudov-po-itogam-mezhdunarod/sektsiya-2-muzykalnoe-iskusstvo-spetsialnost-17-00-02/funktsionalnoe-znachenie-tembra-v-protsesse-interpretatsii-muzykalnogo-smysla/
  9. Минаков С. А. Трагическая музыка внутреннего человека // Камертон. 2023. № 162. https://webkamerton.ru/2023/04/tragicheskaya-muzyka-vnutrennego-cheloveka
  10. Плющ Е. Д. Формирование тембральной окраски голоса // Теоретические и практические аспекты развития музыкально-эстетического образования. М.: Перо, 2017.
  11. Рагс Ю. Н. Тембр // Музыкальная энциклопедия: в 6 т. М.: Советская энциклопедия, 1981. Т. 5. Симон – Хейлер.
  12. Ромашкова О. Н. Скрытые духовные мотивы и символы в «Патетической оратории» Г. В. Свиридова // Pan-Art. 2023. Т. 3. Вып. 2.
  13. Сапрыкина Е. Е. Подготовка руководителей хоровых коллективов к работе над тембром голоса: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2002.
  14. Сохор А. Н. Георгий Свиридов. М.: Советский композитор, 1972.
  15. Стулова Г. П. Факторы педагогического воздействия на тембр певческого голоса // Вестник кафедры ЮНЕСКО «Музыкальное искусство и образование». 2014. № 4 (8).
  16. Толкач И. Ф. Тембр как средство формирования звуковой палитры инструментальной музыки: автореф. дисс. … к. иск. Мн., 2006.

Author information

Elena Ivanovna Semionidi

Institute of Culture and Arts of the Kherson State Pedagogical University

Lyudmila Ivanovna Serafimova

PhD

Institute of Culture and Arts of the Kherson State Pedagogical University

Anna Anatolyevna Strilchenko

Institute of Culture and Arts of the Kherson State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: January 26, 2025.
  • Published: March 4, 2025.

Keywords

  • тембр меццо-сопрано
  • роль вокального тембра
  • выразительные возможности вокального тембра
  • вокально-хоровой цикл
  • цикл «Песни безвременья» Г. Свиридова
  • mezzo-soprano timbre
  • role of vocal timbre
  • expressive possibilities of vocal timbre
  • vocal-choral cycle
  • G. Sviridov's "Songs of a Time of No Time."

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)