Specificity of identity in Tatar lullabies
Abstract
The aim of the study is to identify various types of similarity in the Tatar lullaby, allowing to systematize the typological features of the genre. The article is devoted to the consideration of the models of lullaby identity in the repertoire of one informant. The objects selected are samples in which the tunes are completely consistent with each other. The structure, intonation features of the considered folklore samples and performance are analyzed. The analysis focuses on the musical differences of lullaby artifacts and the interpretation of the content by the informant. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time on the extensive musical material of Tatar lullabies, collected and notated by the author of the article, the phenomenon of contamination, analogy and variant in the aspect of similarities and differences of samples of this genre is described. The study found that the variability of lullabies is created as a result of modal coloring, melismatics, various techniques of melodic figuration and articulation. At the same time, the position of the informant influences the recognition of autonomy for some samples. For the folk performer, the verbal text is the priority when deciding this issue.
References
- Боголюбская Н. И. Принципы образования вариантов (версий) в традиционных лирических песнях белгородского Приосколья // Памяти Л. Л. Христиансена: сборник статей. М.: Композитор, 2010.
- Владыкина-Бачинская Н. М. Напев «Ах вы, кумушки-голубушки, подружки»: его мелодические и словесные варианты // Памяти К. В. Квитки: сборник статей. М.: Сов. композитор, 1983.
- Мироненко Я. П. Песня про татарский полон и вопросы двух типов монодии // III Всероссийский конгресс фольклористов: сборник научных статей: в 5 т. (г. Москва, 3-7 февраля 2014 г.). М.: РОСКУЛЬТПРОЕКТ, 2017. Т. 1. Актуальные проблемы российской фольклористики.
- Мироненко Я. П. Ранние тюркско-славянские связи как музыковедческая проблема // Нематериальное культурное наследие тюркских народов как объект сохранения: сборник материалов международной научно-практической конференции (16-19 июля 2014 г.). Казань: Ихлас, 2014.
- Руднева А. В. О двух вариантах плача «Пора встать ото сна беспечального» // Памяти К. В. Квитки: сборник статей. М.: Сов. композитор, 1983.
- Сравнительное искусствознание – XXI век. СПб.: РИИИ, 2014. Вып. 1. Наследие Генриха Орлова и актуальные проблемы современного сравнительного искусствознания: сборник статей и материалов.
- Тарикат Ясавийа и Крым. Сулейман Бакыргани: дастаны и хикматы / вступит. очерк, пер. и коммент. Л. В. Бахревского. М.: Государственный республиканский центр русского фольклора, 2015.
- Шенталинская Т. С. О мелодических параллелях напева баллады «Про татарский полон» // Памяти К. В. Квитки: сборник статей. М.: Сов. композитор, 1983.
- Щуров В. М. Некоторые закономерности образования песенных вариантов в русском свадебном обряде (с учетом ритмической и композиционной взаимосвязи стиха и напева) // Памяти Л. Л. Христиансена: сборник статей. М.: Композитор, 2010.
- Юнусова Г. Ф. Исламский контент в татарских колыбельных песнях // Музыка в тюрко-мусульманском мире: светское и религиозное: материалы международной научной конференции. Казань: КГК, 2022.
Author information
About this article
Publication history
- Received: February 4, 2025.
- Published: March 13, 2025.
Keywords
- татарская колыбельная песня
- музыкальный фольклор татар
- ангемитонная пентатоника
- исламский контент колыбельных
- Tatar lullaby
- musical folklore of the Tatars
- anhemitonic pentatonic scale
- Islamic content of lullabies
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC