Features of the main stages of the development of monumental church painting in Russia from the Old Russian period to the present day
Abstract
The research aims to conduct a comprehensive analysis of the main stages of the development of monumental church painting in Russia from the Old Russian period to the present day and to identify the relationship between the artistic, historical-cultural, and religious factors that have significantly influenced the formation and transformation of this art form. The article provides an analytical overview of the main stages in the development of monumental church painting from the Kievan period to the present day. The work examines the key moments in the formation and evolution of this art form, its connection with historical events, as well as changes in the religious and cultural sphere. Particular attention is paid to transitional stages, such as the origin and flourishing of the Old Russian school, the influence of Byzantine traditions, the processes of secularization and renewal of church art in modern times. Various styles and directions characteristic of each stage are analyzed, such as the Byzantine canon, the Novgorod and Moscow schools, Baroque and Classicism, as well as modern approaches to creating church murals. Changes in techniques, iconographic programs, and semantic emphases are reflected, depending on the socio-cultural context. The scientific novelty of the research lies in the application of an interdisciplinary approach to the study of the formation and development of monumental church painting in Russia, which combines the historical, artistic, and culturological aspects of this problem. In contrast to previous works, this article focuses on the interaction of a complex of factors: religious, temporal, social, and aesthetic, which determine the dynamics of changes in church art. For the first time, a holistic concept is proposed that explains the mechanisms of continuity and transformation of artistic traditions at various stages of the development of monumental church painting. As a result of the research, key patterns as well as individual characteristics of the evolution of monumental church painting at various stages of its development were identified. The relationship between artistic, historical-cultural, and religious factors influencing the formation and transformation of this art form was established.
References
- Андреева А. В. Исторический аспект традиции и новаторства в современной церковной фреске. Введение имен художников-монументалистов в круг искусствознания // Вестник Московского государственного областного университета. 2012a. № 4.
- Андреева А. В. Проблемы канона и новаторства в современной церковной живописи // Вестник Московского государственного областного университета. 2012b. № 3.
- Афанасьев К. Н. Построение архитектурной формы древнерусскими зодчими. Переизд. М.: Ладомир, 2002.
- Бердяев Н. А. Кризис искусства. М.: Издание Г. А. Лемана и С. И. Сахарова, 1918.
- Всеобщая история искусств: в 6 т. / под общ. ред. Б. В. Веймарна и Ю. Д. Колпинского. М.: Искусство, 1960. Т. 2. Кн. 1.
- Давидова М. Г. Современная роспись храма: стиль и программа − система взаимодействия // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 5: Вопросы истории и теории христианского искусства. 2016. Вып. 2 (22).
- Дорохин Д. В. Проблемы современной православной монументальной живописи // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2011. № 2 (49).
- Кишкинова Е. М. «Византийское возрождение» в архитектуре России. Середина XIX – начало XX века. СПб.: Искусство-СПб, 2007.
- Климкина Т. В. Современная храмовая архитектура и монументальная живопись: вопросы синтеза (на примере России и Республики Мордовия) // Финно-угорский мир. 2018. Т. 10. № 4.
- Лайтарь Н. В. Проблема соотношения традиций и новаторства в русском церковном зодчестве (вторая треть XIX – начало XX века) // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 110.
- Лайтарь Н. В. Проблема стиля в современной храмовой архитектуре России // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 36 (77).
- Локтев В. И. Растрелли и проблемы Барокко в архитектуре // Барокко в славянских культурах: сборник / редколл.: А. В. Липатов, А. И. Рогов, Л. А. Софронова. М.: Наука, 1982.
- Максимов П. Н. Творческие методы древнерусских зодчих. М.: Стройиздат, 1975.
- Маль Э. Религиозное искусство XIII века во Франции. М.: Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2008.
- Молева Н. М., Белютин Э. М. Живописных дел мастера: канцелярия от строений и русская живопись первой половины XVIII века. М.: Искусство, 1965.
- Платонов О. А. Школы, направления и основные темы русского иконописания // Очерки истории русской иконы от Крещения Руси до наших дней / сост. и отв. ред. О. А. Платонов. М.: Институт русской цивилизации, 2011.
- Трифонова Г. С. Рефлексии об искусстве Урала. Живопись Челябинска: основные тенденции за 100 лет // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Социально-гуманитарные науки. 2017. Т. 17. № 3.
- Чернорицкий В. А. Современная монументальная живопись в городах России. Проблемы и исследования изобразительного языка // Декоративное искусство и предметно-пространственная среда. Вестник РГХПУ им. С. Г. Строганова. 2020. № 2-1.
- Шахова И. В. Специфика церковной живописи XIX – начала ХХ вв. // Вестник славянских культур. 2016. № 2.
Author information
About this article
Publication history
- Received: March 24, 2025.
- Published: May 7, 2025.
Keywords
- монументальная храмовая живопись
- этапы развития монументальной храмовой живописи
- русское искусство
- православные культовые сооружения
- традиции отечественного монументального искусства
- monumental church painting
- stages of development of monumental church painting
- Russian art
- Orthodox religious buildings
- traditions of Russian monumental art
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC