• Original research article
  • May 13, 2025
  • Open access

Reflection of the fauna of Yamal in the animalistic genre of modern bone carving art of the region

Abstract

The research aims to identify the main features and characteristics of the animalistic genre of the late 20th and early 21st centuries in the field of bone carving art of Yamal, using examples of images of animals of the region. To this end, the works of Yamal masters from the collections of the Novy Urengoy City Museum of Fine Arts, the Shemanovsky Yamal-Nenets District Museum and Exhibition Complex, the State Autonomous Institution of Culture of the Yamal-Nenets Autonomous Okrug “District House of Crafts”, as well as exhibition catalogs and collections from sculptors’ workshops were analyzed. The scientific novelty of the research lies in the fact that, for the first time, a detailed overview of animalistic subjects in Yamal bone carving art is given; in addition, for the first time, the works and names of some bone carvers (S. I. Istomin, N. L. Khorolya) are introduced into scientific discourse. As a result, the main trends in the animalistic genre were identified: the masters mainly depict animals associated with the fauna of the region in the past and present: these are mammoths, deer, bears, birds, and less often bulls, wolves, etc. Stylistic features in the depiction of animals have also been identified; most masters tend towards generalization and stylization, endowing animals with anthropomorphic features and emotional coloring. The artists reflect the proximity of man and nature, emphasizing their deep connection, making the viewer think about the need to preserve the flora and fauna of the harsh but fragile Arctic region.

References

  1. Борко Т. И. Вступительная статья // Две реки: Сергей Лугинин. Резьба по кости: альбом / ред. А. Ю. Казакова. Тюмень: Изд-во Тюменского государственного университета, 2020.
  2. Ватагин В. А. Воспоминания. Записки анималиста: статьи. М.: Советский художник, 1980.
  3. Викулова В. В. Дорога длиною в жизнь // Культура Ямала. 2005. № 2 (6).
  4. Головнев А. В. Говорящие культуры: традиции самодийцев и угров. Екатеринбург: Институт истории и археологии Уральского отделения Российской академии наук, 1995.
  5. Корольков С. В. Художественная резьба по кости как явление этнорегиональной культуры (Чукотка, Якутия, Ямал): дисс. … к. культ. СПб., 2021.
  6. Мезенцева И. А. Проблемы развития косторезного искусства Ямала во второй половине XX века // Культура и цивилизация. 2024. Т. 14. № 10А.
  7. Пиценко Н. В. «Благословение высших сил». Искусство малой пластики ямальского художника-костореза В. Ф. Ядне // Terra artis. Искусство и дизайн. 2022. № 4.
  8. Савицкий И. Я. Ямальская резьба по кости // Культурные инициативы: материалы 51 Всероссийской с международным участием научной конференции молодых исследователей (г. Челябинск, 04 апреля 2019 г.). Челябинск: Челябинский государственный институт культуры, 2019.
  9. Субботина В. А. Вступительная статья // Резная кость XX – начала XXI века из собрания МВК имени И. С. Шемановского: презентационный альбом. Салехард: Музейно-выставочный комплекс, 2016.
  10. Тиханова В. А. Лик живой природы: очерки о советских скульпторах-анималистах. М.: Советский художник, 1990.
  11. Харючи Г. П. Традиции и инновации в культуре ненецкого этноса. Томск: Изд-во Томского университета, 2001.

Author information

Irina Anatolevna Mezentseva

Altay State University, Barnaul

About this article

Publication history

  • Received: April 7, 2025.
  • Published: May 13, 2025.

Keywords

  • фауна Арктики
  • Ямал
  • анималистический жанр
  • анималистические сюжеты
  • ямальское косторезное искусство
  • Arctic fauna
  • Yamal
  • animalistic genre
  • animalistic subjects
  • Yamal bone carving art

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)