• Original research article
  • May 14, 2025
  • Open access

A model of music lessons with an axiological focus in the general education system

Abstract

This research aims to create a model for music lessons with an axiological focus within the general education system, based on an analysis of the value potential of musical art. The article reveals key positions in research describing the value potential of musical art. Approaches from philosophers and art historians are presented, emphasizing the interconnection of music with other art forms, history, science, and life as a whole. Particular attention is paid to intonations, the value meanings hidden within them, and the archetypes of musical images. A classification of universal human values reflected in musical art, proposed by G. G. Kolomiets, is presented. The article describes the author's model for music lessons with an axiological focus, detailing its main components, as well as its theoretical and methodological foundations. The scientific novelty of the research lies in the fact that in it, philosophical justifications for the value of music have found direct methodological application in the author's pedagogical model of music lessons with an axiological focus. As a result of the conducted research, the attitude of seventh-grade students towards universal human values has been analyzed, and the results of the six-month implementation of this model into pedagogical practice are presented.

References

  1. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. Л.: Музыка. Ленингр. отд-ние, 1971.
  2. Бочкарев Л. Л. Психологические механизмы музыкального переживания: автореф. дисс. … д. психол. н. К., 1989.
  3. Кабалевский Д. Б. Прекрасное пробуждает доброе: статьи, доклады, выступления. М.: Педагогика, 1973.
  4. Кирнарская Д. К. Психология специальных способностей. Музыкальные способности. М.: Таланты – ХХI век, 2004.
  5. Коломиец Г. Г. Концепция ценности музыки как субстанции и способа ценностного взаимодействия человека с миром: дисс. … д. филос. н. М., 2006.
  6. Пиличяускас А. А. Основы познания музыки. Вильнюс: О-во «Знание» ЛитССР, 1985.
  7. Риккерт Г. Науки о природе и науки о культуре / общ. ред. и предисл. А. Ф. Зотова; сост. А. П. Полякова, М. М. Беляева; подгот. текста и прим. Р. К. Медведевой. М.: Республика, 1998.
  8. Торопова А. В. Музыкальная психология и психология музыкального образования. М.: Учебно-методический Центр ГРАФ ПРЕСС, 2008a.
  9. Торопова А. В. Проблема бессознательного в музыкальной педагогике. М., 1998.
  10. Торопова А. В. Смысловое устройство музыкального сознания личности // Мир психологии. 2008b. № 2 (54).
  11. Ухтомский А. А. Доминанта. СПб.: Питер, 2002.
  12. Холопов Ю. Н. Изменяющееся и неизменное в эволюции музыкального мышления // Проблемы традиции и новаторства в современной музыке / сост. А. М. Гольцман; общ. ред. М. Е. Тараканов; ред. Э. Месхишвили. М.: Сов. композитор, 1982.
  13. Шаймухаметова Л. Н. Семантический анализ музыкального текста (о разработках проблемной научно-исследовательской лаборатории музыкальной семантики) // Проблемы музыкальной науки. 2007. № 1 (1).

Author information

Armen Karoevich Khidiryan

School No. 525, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: April 9, 2025.
  • Published: May 14, 2025.

Keywords

  • ценностный потенциал музыки
  • интонация и аксиологическое ядро музыки
  • отношение к общечеловеческим ценностям
  • педагогическая модель урока музыки
  • value potential of music
  • intonation and the axiological core of music
  • attitude towards universal human values
  • pedagogical model of music lessons

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)