• Original research article
  • May 20, 2025
  • Open access

Art at the turn of the 20th and 21st centuries in the context of recurring epochs: new sensitivity in the artistic sphere as a challenge. Part 4

Abstract

This article is a continuation of the publications: Хренов Н. А. Искусство рубежа ХХ-ХХI веков в контексте повторяющихся эпох: новая чувствительность в художественной сфере как вызов. Часть I // Pan-Art. 2024. Т. 4. Вып. 3; Хренов Н. А. Искусство рубежа ХХ-ХХI веков в контексте повторяющихся эпох: новая чувствительность в художественной сфере как вызов. Часть II // Pan-Art. 2024. Т. 4. Вып. 4; Хренов Н. А. Искусство рубежа ХХ-ХХI веков в контексте повторяющихся эпох: новая чувствительность в художественной сфере как вызов. Часть III // Pan-Art. 2025. Т. 5. Вып. 1. This installment examines the transition from the “hysterical” to the “neurasthenic” phase in the history of emotions. Significant attention is given to the ideas of N. Vasiliev and M. Nordau. Phenomena such as degeneration, decadence, spiritual progress and regression, and the decline of art are considered. A biological interpretation of cultural processes is provided. The article characterizes the hysterical and neurasthenic phases, defining their connection to urban and rural lifestyles. The issue of the disappearance of civilizations is raised. The degeneration of Roman civilization is examined in detail, and parallels are drawn between this phenomenon and the fall of the Russian Empire. The author also investigates the absence of new artistic movements and trends in our time. The processes occurring in the realm of theater, starting with antiquity, are examined. The influence of the circus on theater and cinema is determined. Drawing on research into the history of ancient civilizations, the author attempts to ascertain the causes and signs of cultural degeneration, as well as to find an answer to the question of how to avoid regression.

References

  1. Арто А. Театр и его двойник. СПб. – М.: Симпозиум, 2000.
  2. Васильев Н. Вопрос о падении Западной Римской империи и античной культуры в историографической литературе и в истории философии в связи с теорией истощения народов и человечества // Известия общества археологии, истории и этнографии при Казанском университете. 1921. Т. ХХХI. Вып. 1-4.
  3. Гюйо М. Иррелигиозность будущего. М.: Типо-литография русского товарищества печатного и издательского дела, 1909.
  4. Додонов Б. Эмоция как ценность. М.: Политиздат, 1978.
  5. Иванов Вяч. Вс. Очерки по истории семиотики в СССР. М.: Наука, 1976.
  6. Козинцев Г. Собрание сочинений: в 5 т. Л.: Искусство, 1983. Т. 2.
  7. Лоренц К. Так называемое зло. М.: Культурная революция, 2008.
  8. Нордау М. Вырождение. СПб.: Издание Ф. Павленкова, 1894.
  9. Толстой Л. Собрание сочинений: в 20 т. М.: Художественная литература, 1964. Т. 15.
  10. Трубочкин Д. «Все в порядке! Старец пляшет…»: Римская комедия плаща в действии. М.: ГИТИС, 2005.
  11. Форрегер Н. Авангардное искусство и мюзик-холл // Эрмитаж. 1922. № 7.
  12. Якубик А. Истерия: Методология. Теория. Психопатология. М.: Медицина, 1982.

Author information

Nikolai Andreevich Khrenov

Dr

State Institute for Art Studies, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: May 14, 2025.
  • Published: May 20, 2025.

Keywords

  • истерическая фаза культуры
  • неврастеническая фаза культуры
  • вырождение цивилизаций
  • духовный прогресс
  • духовный регресс
  • упадок искусства
  • hysterical phase of culture
  • neurasthenic phase of culture
  • degeneration of civilizations
  • spiritual progress
  • spiritual regression
  • decline of art

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)