Formation of semantics of academic vocal timbre
Abstract
The purpose of the study is to identify the iconic properties of academic singing timbre that determine the perception of the content of vocal music. The article analyzes the evolutionary, biological, cultural and historical mechanisms of the formation of the semantics of singing voices. Their timbres are classified according to generally accepted nomenclature, and also correlate with the Barbara McAfee system. The subject of the study is the stationary part of the timbre of the voice, which is understood as a spectral complex determined by the natural anatomical and physiological characteristics of the singer. The overtone “coloring” of the voice is considered as an acoustic code, which, on the one hand, reflects the bodily-habitual and personality-social characteristics of a particular person, and on the other hand, creates universal archetypal “voice images” – stereotypes – important in the perception of both speech and vocal sound. The scientific novelty of the article is determined by a comprehensive methodology combining the approaches of theoretical musicology, natural sciences and humanities disciplines that study the human voice in one way or another. The result of the study was the conclusion that the timbre of the human voice is an unambiguous and unconsciously readable sign in voice communication and an important structure-forming element in the system of meanings of a musical composition. Therefore, when forming a concert and educational repertoire, performers and teachers should be guided not only by the aesthetic criteria and technical capabilities of the singer, but also take into account the inherent range of meanings associated with the sound of the voice. The choice of musical material, taking into account the semantics of the timbre of the performer’s voice, becomes an important step towards an adequate interpretation of the vocal composition.
References
- Алябьева А. Г. О методе темброво-цветовых соответствий // Культурная жизнь Юга России. 2012. № 4.
- Заитов Г. С. Резонансные стратегии в оперном вокальном исполнительстве: теория и практика: дисс. … к. иск. Екатеринбург, 2021.
- Кирнарская Д. К. Психология специальных способностей. Музыкальные способности. М.: Таланты-XXI век, 2004.
- Лаури-Вольпи Дж. Вокальные параллели / пер. с итал. Ю. Н. Ильина. М.: Музыка, 1972.
- Лимитовская А. В. К вопросу о влиянии тембра певческого голоса на восприятие содержания вокального произведения (на примере исполнения романса С. В. Рахманинова «Здесь хорошо») // Художественное образование и наука. 2022. № 3 (32). https://doi.org/10.36871/hon.202203014
- Лимитовская А. В. К вопросу о роли тембра в музыкальной коммуникации // Наука. Искусство. Культура. 2024a. Вып. 1 (41).
- Лимитовская А. В. Тембр голоса и содержательные метаморфозы акустического текста (на примере Каватины Алеко С. В. Рахманинова) // Образование и культурное пространство. 2024b. № 1. https://doi.org/10.53722/27132803_2024_1_78
- Лимитовская А. В. Тембр и смысл: когнитивные стратегии восприятия музыкального содержания вокального произведения (на примере романса С. В. Рахманинова «Здесь хорошо») // Pan-Art. 2024c. Т. 4. Вып. 4. https://doi.org/10.30853/pa20240055
- Медушевский В. В. О содержании понятия «адекватное восприятие» // Восприятие музыки: сб. статей / ред.-сост. В. Н. Максимов. М.: Музыка, 1980.
- Мякотин Е. В. Тембр как знаковая система. К проблеме структурного анализа музыкального тембра // PHILHARMONICA.International Music Journal. 2020. № 6. https://doi.org/10.7256/2453-613X.2020.6.33331
- Назайкинский Е. В. Звуковой мир музыки. М.: Музыка, 1988.
- Осадший Ю. Ю., Солдаткин В. А., Крючкова М. Н., Фаустова А. Г. Депрессия у мужчин с дефицитом тестостерона // Журнал неврологии и психиатрии им. С. С. Корсакова. 2021. № 121 (10). https://doi.org/10.17116/jnevro202112110119
- Павел (Коротких), иеромонах. Беседы о церковном пении // Труды Коломенской Духовной семинарии. М.: Русский раритет, 2010. Вып. 5.
- Пасикова О. Н. Акустические средства репрезентации образа в радиорекламе // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2019. № 3 (33).
- Рид Т. Исследования человеческого ума на принципах здравого смысла / пер. с англ., пред. Ю. Е. Милютина. СПб.: Алетейя; Лаборатория метафизических исследований при философском факультете СПбГУ, 2000.
- Сомова Е. Г. Тембр как элемент звуковой метафоризации в радиоречи // Культурная жизнь Юга России. 2011. № 4 (42).
- Старостина С. В., Стаценко Я. А., Свистушкин В. М. Оптимизация комплексного подхода к коррекции голоса при эндокринопатиях (аналитический обзор) // Проблемы эндокринологии. 2022. № 68 (2). https://doi.org/10.14341/probl12822
- Трифонова И. А. Домузыкальный этап в развитии детского голоса // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 88.
- Ущаповская Е. Н. Образ роковой женщины в оперном творчестве Прокофьева 1910-1920-х гг. // Культура и искусство. 2021. № 10. https://doi.org/10.7256/2454-0625.2021.10.36633
- Холопова В. Н. Теории музыкального содержания, музыкальной герменевтики, музыкальной семантики: сходство и различия // Журнал Общества теории музыки. 2014. № 1 (5).
- Цибуля Н. Б. Тембр голоса и его соотношение с невербальными составляющими коммуникации // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2019. № 5 (821).
- Шиленкова В. В., Бестолкова О. С. Пресбифония. Возрастные изменения акустических параметров голоса // Вестник оториноларингологии. 2013. № 78 (6).
- Afsah O. Effects of hormonal changes on the human voice: A review // The Egyptian Journal of Otolaryngology. 2024. Vol. 40. № 22. https://doi.org/10.1186/s43163-024-00578-5
- Floyd K., Ray G. B. Human affection exchange: IV. Vocalic predictors of perceived affection in initial interactions // Western Journal of Communication. 2003. Vol. 67 (1). № 4.
- Lowe M. L., Haws K. L. Sounds big: the effects of acoustic pitch on product perceptions // Journal of Marketing Research. 2017. Vol. 54. № 2. https://doi.org/10.1509/jmr.14.0300
- O’Connor J. J. M., Barclay P. The influence of voice pitch on perceptions of trustworthiness across social context // Evolution and Human Behavior. 2017. Vol. 38. № 4. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2017.03.001
- Puts D. A., Hill А., Bailey D. H., Walker R. S. Sexual selection on male vocal fundamental frequency in humans and other anthropoids // Proceedings of the Royal Society B: Biological Science. 2016. Vol. 283. № 1829. https://doi.org/10.1098/rspb.2015.2830
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 26, 2025.
- Published: June 22, 2025.
Keywords
- знаковые свойства тембра
- семантика академического певческого голоса
- архетипические «образы голоса»
- адекватная интерпретация вокального сочинения
- iconic properties of timbre
- semantics of academic singing voice
- archetypal “voice images”
- adequate interpretation of vocal composition
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC