• Original research article
  • June 25, 2025
  • Open access

Commercial painting in Russia at the turn of the 19th and 20th centuries: genre-style features and exhibition practice

Abstract

This article examines the phenomenon of commercial art in the context of the exhibition activities of the St. Petersburg Society of Artists and the Society of Russian Watercolorists at the turn of the 19th and 20th centuries. The aim of the research is to identify genre-style features, mechanisms of market functioning, and the role of these associations in shaping the visual standard of the era. The emphasis is placed on the artistic specificity of the expositions and their role in the cultural infrastructure. The novelty lies in the study of the internal logic of the exhibition and artistic practice of the two associations and their role as intermediaries between the artist and the mass audience. The study found that commercial art at the turn of the 19th and 20th centuries formed stable visual clichés and simultaneously contributed to the public's familiarization with artistic experience, acting as an intermediary between high artistic traditions and mass perception. It was revealed that the works created within the framework of exhibitions of commercial artists' associations were characterized by compositional predictability, decorative expressiveness, and emotional accessibility, while often demonstrating a high level of skill.

References

  1. Андреева Е. Ю. Общество русских акварелистов. 1880-1918: дис. … к. иск. Л.: ЛГУ, 1990.
  2. Глебова О. С. Общество русских акварелистов 1880-1918. М.: Арт Волхонка, 2018.
  3. Карпов А. В. Эстетическая высота произведения искусства и рынок: о художественном качестве подлинном и мнимом // Художественная культура. 2021. № 4 (39). https://doi.org/10.51678/2226-0072-2021-4-94-131
  4. Карпов А. В., Мутья Н. Н. «Ординарный художник»: жизнь и творчество Ильи Галкина // Terra artis. Искусство и дизайн. 2021. № 4. https://doi.org/10.53273/27128768_2021_4_138
  5. Лапшин В. П. Художественная жизнь Москвы и Петрограда в 1917 году. М.: Советский художник, 1983.
  6. Матюшова М. П. Антиномия художественной и коммерческой ценности искусства // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Философия. 2008. № 4.
  7. Нестерова Е. В. Поздний академизм и салон в русской живописи второй половины XIX века: автореф. дисс. … д. иск. СПб., 2004.
  8. Паветти. IX выставка «Общества русских акварелистов» // Искусство. 1905. № 1.
  9. Ростиславов А. А. Искусство и публика: по поводу трёх выставок // Театр и Искусство. 1899. № 8.
  10. Северюхин Д. Я. Художественный рынок Санкт-Петербурга − Петрограда − Ленинграда, его роль и значение в истории развития отечественного изобразительного искусства: дисс. … д. иск. М., 2010.
  11. Стернин Г. Ю. Художественная жизнь России на рубеже XIX-XX веков. М.: Искусство, 1970.
  12. Шабанов А. Передвижники. Между коммерческим товариществом и художественным движением. СПб.: Изд-во Европейского ун-та в Санкт-Петербурге, 2015.

Author information

Fedor Olegovich Piatykh

Saint Petersburg Stieglitz State Academy of Art and Design

About this article

Publication history

  • Received: May 19, 2025.
  • Published: June 25, 2025.

Keywords

  • коммерческое искусство
  • художественный рынок
  • Санкт-Петербургское общество художников
  • Общество русских акварелистов
  • выставочная практика
  • массовая визуальная культура
  • commercial art
  • art market
  • St. Petersburg Society of Artists
  • Society of Russian Watercolorists
  • exhibition practice
  • mass visual culture

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)