Children’s Art Studio in an Art Museum: The Principles of Teaching by O. L. Nekrasova-Karateeva
Abstract
The study aims to present a critical review of the basic principles of fine art teaching by O. L. Nekrasova-Karateeva in the Art Studio of the State Hermitage. The paper correlates the basic principles of teaching fine art to children in an art museum with the principles of fine art teaching in a secondary school. The scientific novelty of the paper lies in elaborating a general picture of children’s adequate involvement in the creative world of art through systematic training in an art museum by analysing the forms and methods of working with children proposed by O. L. Nekrasova-Karateeva. As a result, the fundamental principles of conducting classes in children’s fine art studios in art museums have been determined: 1) introducing topics related to the exhibition; 2) painting in the halls of the museum; 3) comparing children’s works with the works of famous masters in an oral dialog form; 4) teaching the leading figurative and expressive means for creating a painting (composition, colour, tone, brushstrokes, strokes, colouration, chiaroscuro, etc.); 5) learning the subject-thematic basis of works of art included in the context of the epoch.
References
- Дриккер А. С., Столяров Б. А. Информационно-коммуникационные технологии и изобразительное искусство: глобальная перспектива // Образовательная деятельность художественного музея: труды Российского центра музейной педагогики и детского творчества. СПб., 2005. Вып. VIII.
- Некрасова-Каратеева О. Л. Детское творчество в музее: уч. пособие. М.: Высшая школа, 2005.
- Некрасова-Каратеева О. Л. Творческое развитие детей дошкольного и младшего школьного возраста в кружках ИЗО при Государственном Эрмитаже // Роль художественных музеев в эстетическом воспитании школьников (научный семинар) (г. Москва, 10-15 декабря 1973 г.): в 2-х ч. М., 1973. Ч. II.
- Неменский Б. М., Фомина Н. Н., Гросул Н. В. Изобразительное искусство и художественный труд. 1-4 кл.: кн. для учителя. М.: Просвещение, 1991.
- Туминская О. А. Изобразительная деятельность учащихся классов эстетического воспитания в Государственном Русском музее // Художественное образование в России: мат. всерос. науч.-практ. конф. «Арзамасская школа живописи А. В. Ступина и художественное образование в России». Арзамас: : Изд-во АГПИ, 2002.
- Улемнова О. Л. П. М. Дульский – искусствовед, музейный деятель, педагог, художник // Актуальные вопросы развития искусствоведения в России и странах СНГ: мат. междунар. науч. конф., посвящ. 135-летию со дня рождения П. М. Дульского (1879-1956) (г. Казань, 16-17 декабря 2014 г.). Казань: Изд-во ИЯЛИ им. Г. Ибрагимова АН РТ, 2014.
- Эрмитаж: история и современность. 1764-1988: колл. монография / под ред. В. А. Суслова. М.: Искусство, 1990.
- Cushman K. Museum Studies: The Beginnings, 1900-1926 // Museum Studies Journal. 1984. Vol. 1. No. 3.
- Meyer A. Museums in Print: The Interplay of Texts and Images in the Journal “Museumkunde” // Images of the Art Museum / ed. by E.-M. Troelenberg. Berlin – Boston, 2017.
- Pratt M. The Arts of the Contact Zone // Profession. 1991. Vol. 91.
Author information
About this article
Publication history
- Received: February 8, 2023.
- Published: March 30, 2023.
Keywords
- изобразительная студия детского творчества
- принципы преподавания искусства
- художественный музей
- Эрмитаж
- искусствовед
- художник и педагог О. Л. Некрасова-Каратеева
- children’s art studio
- principles of art teaching
- art museum
- Hermitage
- art historian
- artist and teacher O. L. Nekrasova-Karateeva
Copyright
© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC