• Original research article
  • July 14, 2023
  • Open access

Metamorphoses of A. T. Gretchaninov’s musical language in the 1910s. The cycle of piano pieces “Pastels” Op. 61

Abstract

The research aims to shed light on the metamorphoses of the musical language of the famous Russian composer A. T. Gretchaninov, active in the late XIX century – the first half of the XX century, which occurred in the 1910s. The paper pays special attention to the identification of the stylistic singularity of “Pastels” Op. 61 (1912-1913), a cycle of piano pieces. The scientific originality of the research is connected with the fact that A. T. Gretchaninov’s creative work has not been previously considered in the context of the changes that took place in the composer’s musical style in the 1910s. As a result, it has been revealed that the novelty of Gretchaninov’s musical language in the period under consideration was due to both changes in Russian art in general (in particular, the influence of impressionism on the composer’s work turned out to be significant) and crises in Alexander Tikhonovich’s personal and creative life. In particular, this trend can be traced in the history of creation of the cycle “Pastels”: during a difficult, critical period, Gretchaninov turned to composing music for children, in which he would find solace, but the piano pieces in the cycle turned out to be generally sad in an unchildlike way and psychologically saturated with deeply “adult” feelings and experiences.

References

  1. Александров Ю. А. Т. Гречанинов. Ното-библиографический справочник. М.: Советский композитор, 1978.
  2. Асафьев Б. Русская музыка XIX и начала XX века. Л.: Музыка, 1979.
  3. Белый А. На рубеже двух столетий. М., 1989.
  4. Белый А. Начало века. Воспоминания: в 3-х кн. М.: Художественная литература, 1990. Кн. 2.
  5. Бердяев Н. Новое средневековье. М., 1991.
  6. Гаккель Л. Фортепианная музыка XX века. Изд-е 2-е, доп. Л.: Советский композитор, 1990.
  7. Горбачёва С., Ямщиков С. Ожившие краски пастели // Наше Наследие. 1990. № 5 (17).
  8. Гречанинов А. Где и как пробивать брешь // Хоровое и регентское дело. 1909. № 1.
  9. Гречанинов А. Т. Биографический набросок // Музыкальный труженик. 1908. № 7.
  10. Гречанинов А. Т. Моя жизнь. Нью-Йорк, 1951.
  11. История русской музыки: в 10-ти т. М.: Музыка, 1994. Т. 9. Конец XIX – начало XX века.
  12. История русской музыки: в 10-ти т. М.: Музыка, 1997. Т. 10А. 1890-1917-е годы.
  13. Козлова Н. Я. Музыкант или художник: штрихи к творческому портрету А. К. Лядова // Актуальные проблемы культуры, искусства и художественного образования: сб. науч. тр. ОГИИ. Оренбург: Изд-во Оренбургского государственного института искусств им. Л. и М. Ростроповичей, 2011. Вып. 10 / гл. ред. Б. П. Хавторин; сост. и науч. ред. В. А. Логинова.
  14. Крейд В. Встречи с Серебряным веком // Воспоминания о Серебряном веке / сост., автор предисл. и коммент. В. Крейд. М.: Республика, 1993.
  15. Либерман Е. Работа над фортепианной техникой. М.: Классика-XXI, 2006.
  16. Логинова В. А. Лики Серебряного века – Владимир Ребиков, Николай Черепнин, Алексей Станчинский: учеб. пособие. Оренбург: Изд-во Оренбургского государственного института искусств им. Л. и М. Ростроповичей, 2011.
  17. Музыкальная энциклопедия: в 5-ти т. М.: Советская энциклопедия, 1974. Т. 2. Гонд – Корсов.
  18. Музыкальный словарь Гроува / пер. с англ., ред. и доп. Л. О. Акопяна. М.: Практика, 2001.
  19. Орлова Е. Очерки о русских композиторах XIX – начала XX века. М.: Музыка, 1982.
  20. Паисов Ю. И. Александр Гречанинов. Жизнь и творчество. М.: Композитор, 2004.
  21. Рахманова М. П. Гречанинов. 2011. URL: https://www.pravenc.ru/text/166463.html
  22. Садуова А. Русский музыкальный импрессионизм (к вопросу о закономерности возникновения) // Проблемы художественной культуры в мировоззрении современной молодёжи: преемственность и новаторство: сб. ст. по мат. VI всерос. науч.-практ. конф. студентов и аспирантов. Саратов: Изд-во Саратовской государственной консерватории им. Л. В. Собинова, 2008.
  23. Тарновская Т. К. Фортепианная музыка для детей: от Гречанинова к Слонимскому // Актуальные проблемы истории, теории и методики современного музыкального искусства и художественного образования: сб. науч. тр. ОГИИ. Оренбург: Изд-во Оренбургского государственного института искусств им. Л. и М. Ростроповичей; Изд-во Оренбургского государственного университета, 2009. Вып. 6 / гл. ред. Б. П. Хавторин; сост. и науч. ред. В. А. Логинова.
  24. Творческие портреты композиторов. Популярный справочник. М.: Музыка, 1990.
  25. Томпакова О. М. Александр Гречанинов. Штрихи к портрету // Музыка в школе. 2006. № 2.
  26. Тюнеев Б. А. Т. Гречанинов. Биографический очерк // Русская музыкальная газета. 1911. № 11-12.
  27. Sabaneev L. Modern Russian Composers. 1927. URL: https://openlibrary.org/books/OL6706695M/Modern_Russian_composers

Author information

Galina Sergeevna Sedova

Music College of the Orenburg State Institute of Arts named after L. and M. Rostropovich

About this article

Publication history

  • Received: May 19, 2023.
  • Published: July 14, 2023.

Keywords

  • А. Т. Гречанинов
  • цикл «Пастели» ор. 61
  • музыкальное творчество 1910-х годов
  • музыкальный язык
  • изменения музыкального стиля композитора
  • A. T. Gretchaninov
  • cycle “Pastels” Op. 61
  • musical creative work of the 1910s
  • musical language
  • changes in the composer’s musical style

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)