• Original research article
  • March 20, 2024
  • Open access

The implementation of a complex of pedagogical technologies in classes on musical-instrumental training as one of the aspects of forming artist performance competence among students in a pedagogical university

Abstract

The aim of the research is to justify the necessity and demonstrate the potential of implementing a set of pedagogical technologies in classes on musical-instrumental training for students in a pedagogical university. The article reveals the content of technological support and demonstrates the algorithm of the process of forming artist performance competence among students in a pedagogical university through the implementation of a selected set of pedagogical technologies. The research novelty lies in the justification and demonstration of the technological nature of the process of musical-instrumental training for students in a pedagogical university. The technological organization of musical-instrumental training for learners is seen as a necessary condition for the development of artist performance competence in future teacher-musicians. The study uncovers the content of pedagogical support and the technological organization of the process of forming artist performance competence among students in a pedagogical university during classes on musical-instrumental training. It is proven that the development of artist performance competence among students in a pedagogical university will be more effective if a complex of pedagogical technologies is implemented: goal-setting and planning of educational activities, game modeling of learning situations, development of auditory-motor coordination and formation of artist performance skills, reflexive metacognitive skills, intonation-stylistic piano playing instruction. An algorithm for implementing the process of developing artist performance competence in classes on musical-instrumental training for students of a pedagogical university has been developed.

References

  1. Байбородова Л. В. Проблема технологий в педагогической науке и практике // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2012. № 1-2.
  2. Байбородова Л. В., Чернявская А. П. Основные направления и результаты исследований педагогических технологий ярославской научной школы // Ярославский педагогический вестник. 2015. № 2.
  3. Гарипова Н. М. Конвергентный потенциал психологической составляющей музыкально-педагогического образования // Музыкальное искусство и образование. 2022. Т. 10. № 4.
  4. Калимуллина О. А. Структура, этапы и механизмы формирования творческой направленности личности // Мир науки, культуры, образования. 2014. № 1 (44).
  5. Кириллина Л. В. Бетховен: жизнь и творчество: в 2-х т. М.: Московская консерватория, 2009. Т. 1.
  6. Красовская Е. П. Освоение произведений Ф. Листа будущими музыкантами-педагогами в классе фортепиано с позиции поликонтекстуального подхода // Музыкальное искусство и образование. 2023. Т. 11. № 1.
  7. Малинковская А. В. Диалектика как метод исследования музыкально-педагогического процесса: к 100-летию Б. Л. Кременштейн // Музыкальное искусство и образование. 2023. Т. 11. № 2.
  8. Маряч А. Ю., Сухова Л. Г. Музыкально-педагогические технологии воспитания культуры фортепианного исполнения-интонирования в контексте современной педагогики музыкального образования // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 2. https://doi.org/10.30853/ped210048
  9. Маряч А. Ю., Шипилкина Т. А. Содержательно-методический аспект формирования исполнительской компетентности будущего учителя музыки // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 5. https://doi.org/10.30853/ped20220086
  10. Николаева Е. В. Метод аналогий в исследовательской и педагогической деятельности музыканта на примере эпистолярного наследия Б. Л. Яворского // Музыкальное искусство и образование. 2022. Т. 10. № 4.
  11. Щербакова А. И. Постижение музыкального искусства как условие духовно-нравственного обновления общества // Вестник МГИМ имени А. Г. Шнитке. 2022. № 1 (17).
  12. Concina E. The Role of Metacognitive Skills in Music Learning and Performing: Theoretical Features and Educational Implications // Frontiers in Psychology. 2019. Vol. 10.
  13. Koestler A. The Act of Creation. N. Y.: Penguin Books, 1964.

Author information

Anastasiia Yurievna Mariach

PhD

Penza State University

Tatiana Anatolievna Shipilkina

PhD

Penza State University

About this article

Publication history

  • Received: February 3, 2024.
  • Published: March 20, 2024.

Keywords

  • педагогические технологии
  • музыкально-инструментальная подготовка
  • исполнительская компетентность
  • pedagogical technologies
  • musical-instrumental training
  • artist performance

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)