• Original research article
  • June 11, 2024
  • Open access

The place and role of the Oscar Film Award in Russian cinema

Abstract

The purpose of the study is to identify the place and role of the Oscar film Award by the American Academy of Motion Picture Arts and Sciences in the Russian film community. The article reveals the aspects of the Oscar Film Award in the context of the global recognition of the professional merits of Russian cinematographers and their works. The focus is not only on the quantitative approach, but also on the qualitative one. It is important for the author to trace the nominations of the film award, the years of application, the directors who repeatedly apply, as well as the opinions of critics and viewers of the submitted films in order to reveal the comprehensive role of this film award in the career of domestic cinematographers, as well as their status in the world of cinema. The scientific novelty of the research lies in the actualization of the role of the Oscar film Award in relation to Russian cinema and the justification of a clear analytical approach to films and directors claiming to be the winner of the most prestigious film award in the world. As a result of the study, it was revealed that Russia (including the Soviet period of its existence) was represented at the Oscar Film Awards from 1943 to 2023. During this period, 64 films were officially submitted from our country to participate in various film award nominations. Of these, 29 became the official nominees of the film award in 7 nominations. The most successful year, in terms of Oscar nominations, was 2008, and the decade was the 1990s. The most nominated directors were Nikita Mikhalkov (6 applications, 3 nominations, 1 win) and Alexander Petrov (4 applications, 4 nominations, 1 win). It has also been revealed that many filmmakers around the world consider this film award to be politicized and biased. However, this does not exclude the enormous influence of this award, as well as its laureates, on the world film community.

References

  1. Беляев В. А. Три года Оскара: фильмы, люди, стороны света // Неделя науки и творчества – 2022: материалы Международного научно-практического форума студентов, аспирантов и молодых ученых: в 4-х ч. СПб.: Санкт-Петербургский государственный институт кино и телевидения, 2022.
  2. Близнюк А. В. Кинофестивали как средство идеологической борьбы // Экранные искусства в ракурсе современной культуры: материалы IV Всероссийской научной конференции / под редакцией А. А. Резванова. Ростов-на-Дону, 2023.
  3. Бондарчук Ю. В. Особенности перевода фильмонимов (на материале названий фильмов – номинантов премии «Оскар» – 2022) // Язык науки и техники в современном мире: материалы XII Международной научно-практической конференции. Омск, 2023.
  4. Веверица К. Е. Нейросетевая система прогнозирования получения Оскара // Искусственный интеллект в решении актуальных социальных и экономических проблем XXI века: сборник статей по материалам Восьмой всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Пермь: Пермский государственный национальный исследовательский университет, 2022.
  5. Грибанов Борис. Хемингуэй. М.: Молодая гвардия, 1971. 448 с.
  6. Зоркая Нея. Сгустки истории. Портрет режиссёра Юлия Райзмана // Искусство кино. 2004. № 2.
  7. Катасонова Е. Л. Оскар – 2022: Хамагути Рюсукэ // Ежегодник Япония. 2022. № 51.
  8. Лаврентьева А. С. Специфика лексического наполнения названий американских кинофильмов 1990–1995 гг. // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 3 (82).
  9. Новикова Г. А. Кинофестивальная коммуникация как фактор международного взаимодействия // Социология государственного и муниципального управления. Социологический альманах: материалы X Орловских социологических чтений. 2019.
  10. Орисбаева Б. Б., Попов В. И. Синтез искусств в пространстве кинофестивалей // International Scientific Review. 2020. № LXIX.
  11. Просолова Е. В. Международные кинофестивали как инструмент советской культурной дипломатии периода 1950–1980-х гг. // Советский век в российской и мировой истории: сборник статей по материалам Всероссийской научной конференции с международным участием, посвященной 100-летию образования СССР. Пенза, 2022.
  12. Прохорова К. А. Визуальные метафоры как художественный принцип успешной экранизации А. К. Петрова «Старик и море» // Художественный текст глазами молодых: материалы конференции. Ярославль: Ярославский государственный университет им. П. Г. Демидова, 2017.
  13. Султанова А. К. Расовое неравенство в американском кинематографе на примере премии «Оскар» // Американистика: актуальные подходы и современные исследования: межвузовский сборник научных трудов / под редакцией Т. В. Алентьевой, М. А. Филимоновой. Курск: Курский государственный университет, 2017. Вып. 9.
  14. Юренев Р. Неукротимость (К 75-летию И. Пырьева) // Экран 1976–1977 / сост. Ю. П. Тюрин, Г. Е. Долматовская. М.: Искусство, 1978.
  15. Якобидзе-Гитман А. С. Восстание фантазмов: сталинская эпоха в постсоветском кино. М.: НЛО, 2015.
  16. Levy Emmanuel. All About Oscar: The History and Politics of the Academy Awards. New York: The Continuum International Publishing Group, 2003.
  17. MacFadyen D. Moscow Does Not Believe in Tears: From Oscar to Consolation Prize // Studies in Russian and Soviet Cinema. 2006. № 1 (1).
  18. Palmer Christopher. Dimitri Tiomkin: A Portrait. London: T. E. books, 1984.

Author information

Maksim Vladimirovich Shumov

Dostoevsky Omsk State University

About this article

Publication history

  • Received: May 2, 2024.
  • Published: June 11, 2024.

Keywords

  • Американская академия кинематографических искусств
  • кинопремия «Оскар»
  • российские кинематографисты
  • отечественный кинематограф
  • American Academy of Cinematographic Arts
  • Oscar Film Award
  • Russian cinematographers
  • Russian cinematography

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)