• Original research article
  • July 1, 2024
  • Open access

Artistic and graphic features of visual communication of dairy market brands

Abstract

The purpose of the study is to identify the artistic and graphic features of the visual communication of dairy market brands. The article clarifies the role of the artistic and graphic component of brand communication and the role of packaging in branding in general and in the category of dairy products in particular. The main trends in the development of society and their reflection in consumer behavior and trends in the artistic and graphic component of packaging in the dairy market, as well as their impact on the semantic and artistic field of communication in the category of dairy products, are considered. As a result, data are provided on the study of the features of visual communication of brands-leaders of the dairy products market "Prostokvashino", "House in the village", "Village Green", "Vkusnoteevo", within which visual codes used by brands in the formation of an identical image are identified, which are of practical importance in the development of startup brands in the dairy category. The scientific novelty of this work lies in presenting previously unused integrated approach to the study of dairy market brands, which includes both the study of branding aspects from a marketing point of view, and the study of translated meanings using visual messages – codes formed by the form factor and packaging material and a set of artistic and graphic messages on the package, providing a holistic perception of brand image, as well as the correlation of messages with trends in the development of society and consumer behavior.

References

  1. Алексейчева Е. Ю., Магомедов М. Д., Сидоренко С. В. Особенности покупательского поведения на российском рынке молочной продукции // Экономические системы. 2024. № 1.
  2. Донская К. Р., Ичева А. А., Самойленко И. С. Ботаническая иллюстрация как визуальный код в дизайне упаковки FMCG брендов // Декоративное искусство и предметно-пространственная среда. Вестник РГХПУ им. С. Г. Строганова. 2024. № 1-2.
  3. Ковалева Л. А., Кострыкина С. А. Воздействие цвета в дизайне упаковки молочных продуктов на восприятие потребителей // Вестник Амурского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2010. № 50.
  4. Кузнецова Е. Ю., Белько Т. В. Анализ дизайна визуальной коммуникации в комплексном процессе проектирования бренда // Известия Самарского научного центра РАН. 2014. № 2-2.
  5. Понявина М. Б. Актуальные вопросы повышения узнаваемости товарного бренда посредством разработки новой упаковки // Экономика и современный менеджмент: теория и практика. 2014. № 36-1.
  6. Самойленко И. С. Элементы динамической айдентики в FMCG брендинге // Проектная культура и качество жизни. 2022. № 28.
  7. Соколова К. Ф., Дербишева Э. А. Позиционирование брендов молочной продукции // Междисциплинарность науки как фактор инновационного развития: сборник статей Международной научно-практической конференции: в 2-х ч. (г. Калуга, 1 июня 2022 года). Уфа: Аэтерна, 2022. Ч. 1.
  8. Старкова Н. О., Толстова А. З. Управление брендом как фактор повышения конкурентоспособности предприятий российской молочной отрасли // Austrian Journal of Humanities and Social Sciences. 2015. № 3-4.
  9. Старов С. А. Бренд: понятие, сущность, эволюция // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 8. 2008. Вып. 2.
  10. Фазылзянова Г. И., Соловьева С. А., Шигорина В. Н. Философия дизайна: современные аспекты комплексного проектирования упаковки // Экономические и социально-гуманитарные исследования. 2021. № 3 (31).

Author information

Maria Alexandrovna Ovchinnikova

National Institute of Design, Moscow

Irina Sergeevna Samoylenko

PhD

Moscow Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: May 20, 2024.
  • Published: July 1, 2024.

Keywords

  • бренды рынка молочной продукции
  • дизайн упаковки
  • визуальные коды бренда
  • визуальная коммуникация брендов
  • художественно-графические сообщения
  • dairy products of market brands
  • packaging design
  • visual brand codes
  • visual brand communication
  • artistic and graphic messages

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)