• Original research article
  • July 25, 2024
  • Open access

The ethno-mythological motif as a resource in the modern visual art of Siberia

Abstract

The article explores how the mythological beliefs of the indigenous peoples of Siberia have influenced the creation of artistic images in the work of contemporary Siberian artists. The goal of this study is to understand the role and presence of ethno-mythological motifs in the art of Siberia in the 21st century. The article briefly outlines the main stages of how these motifs have developed in Siberian art. It also examines the images that artists commonly use and classifies them. The scientific novelty of this research lies in introducing the names of new artists into scholarly discourse. As a result, it has been discovered that the imagery in many works is rooted in universal symbolism, which is characteristic of various world cultures. A significant portion of these images includes depictions of spirits who are the guardians of the land, animals, and anthropomorphic figures found on Neolithic artworks from the region, as well as in shamanic symbols, ethnic, mythological representations of the Siberian peoples, and folklore texts. In essence, traditional culture serves as a framework that gives shape to the semantic content of these artistic creations.

References

  1. Бабикова Т. В. Актуализация древнего мифа в современном изобразительном искусстве Сибири // Архаика и современное искусство. Голоса территорий: сборник материалов открытой дискуссионной кафедры / ООМИИ им. М. А. Врубеля, ГМИО. Омск, 2005.
  2. Бурнаков В. А. К вопросу о каменном изваянии Улуг Хуртуях Тас (из археологических материалов А. Х. Липского) // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий: материалы годовой научной сессии института археологии и этнографии СО РАН. Новосибирск: ИАЭТ СО РАН, 2014. Т. XX.
  3. Виницкая Н. В. Мифологические образы Алтая и их интерпретация в изобразительном искусстве // Культурное наследие Сибири. 2020. Т. 6. № 24.
  4. Ергалиева Р. А. Зыблемость и незыблемость мира в трансформациях картины // Актуально об актуальном: сборник статей о современном искусстве / сост. Е. Малиновская. Алматы: ОО АИК, 2000.
  5. Кассирер Э. Миф и религия // Философские науки. 1991. № 7.
  6. Кичигина А. Г. Явление неоархаики в современном искусстве Сибири. В поисках определения // Омский научный вестник. 2007. № 1 (51).
  7. Лихацкая Л. Н. Метафорическая основа графического образа в иллюстрациях Сергея Дыкова // Художественная культура Сибири и Алтая. История и современность: сборник материалов научных конференций и семинаров 1998-2000 гг. Барнаул, 2001.
  8. Ломанова Т. М. Отражение сибирской идентичности в искусстве конца ХХ – начала XXI века // Культура и искусство. 2020. № 4.
  9. Лосев А. Ф. Проблема символа и реалистическое искусство. М.: Искусство, 1995.
  10. Лотман Ю. М. Символ в системе культуры // Лотман Ю. М. Избранные статьи. Таллин, 1993.
  11. Маточкин Е. П. Искусство Горного Алтая: взгляд вглубь веков // Сибирский миф. Голоса территорий. Образы и символы архаических культур в современном творчестве: альбом-каталог / ООМИИ им. М. А. Врубеля. Омск, 2005.
  12. Муйтуева В. А. Традиционная религиозно-мифологическая картина мира алтайцев: монография. Горно-Алтайск, 2004.
  13. Мурзина И. Я. Региональная культура как предмет философско-культурологического исследования // Известия Уральского государственного университета. 2004. № 29.
  14. Мысливцева Г. Ю. Художник в знаковом поле архаики // Губернские ведомости. 2004. № 33 (46).
  15. Нехвядович Л. И. Этнические традиции как основа художественного своеобразия современного искусства // Культурное наследие Сибири. 2013. № 14.
  16. Окладников А. П. Открытие Сибири. М.: Молодая гвардия, 1981.
  17. Окладникова Е. А. Петроглифы средней Катуни. Новосибирск, 1984.
  18. Пальчун М. И. Мифологические основания этноидентичности // «Свое» и «чужое» в культуре: сборник научных статей. Петрозаводск, 1998.
  19. Пивоев В. М. Мифологическое сознание как способ освоения мира. Петрозаводск, 1991.
  20. Топоров В. Н. Мировое дерево: универсальные знаковые комплексы. М.: Рукописные памятники Древней Руси, 2010.
  21. Франкл Дж. Археология ума. М.: АСТ; Астрель, 2007.
  22. Хомушку О. М. Религиозный синкретизм у народов Саяно-Алтая: автореф. дисс. … д. филос. н. М., 2006.
  23. Чирков В. Ф. Архаических след в современном искусстве // «След-III»: каталог выставки. Новокузнецк, 2006.
  24. Шапиро М. Некоторые проблемы семиотики визуального искусства. Пространство изображения и средства создания знака-образа / пер. И. М. Бакштейна // Искусствометрия: методы точных наук / сост. и ред. Ю. М. Лотман, В. М. Петров. М., 2008.
  25. Эдоков В. И. Традиции и современность (Опыт изучения исторической и логической связи между народным и профессиональным искусством Горного Алтая) // Проблемы художественного наследия в искусстве советского и зарубежного Востока: сборник тезисов семинара искусствоведов (г. Краснодар, 29-30 мая 1990 г.). Красноярск, 1990.
  26. Юнг К. Г. Душа и миф: шесть архетипов / пер. А. А. Спектор. Мн., 2004.
  27. Breuil H. Un dessin de la grotte des Trois frères (Montesquieu-Avantès) Ariège // Comptes rendus des séances de l’Académie des Inscriptions et Belles-Lettres. 1930. 74e année. N. 3.
  28. Clottes J., Lewis-Williams D. The Shamans of Prehistory: Trance and Magic in the Painted Caves. N. Y.: Harry N. Abrams, 1998.

Author information

Darina Evgenevna Gerasimenko

The Kosygin State University of Russia, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: June 12, 2024.
  • Published: July 25, 2024.

Keywords

  • современное искусство Сибири
  • этно-мифологический мотив
  • традиционная культура в современности
  • художники Сибири
  • мифологические образы
  • contemporary art of Siberia
  • ethno-mythological motif
  • traditional culture in modern times
  • artists of Siberia
  • mythological images

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)