• Essay
  • August 1, 2024
  • Open access

About one of the main lines of creative search. On the 90th anniversary of the birth of Alfred Schnittke

Abstract

The paper initially asserts that the artistic backbone of the composer Alfred Schnittke's creative pursuits was the technique of polystylistics. In the subsequent examination of this phenomenon, the defining concepts chosen are "effect," understood as expressive means intended to create a strong impression, as well as the impression itself, and "affect," which refers to the passionate inspiration experienced by the composer in the course of utilizing polystylistics, along with the parallels that arise during its use. Having established the category of "polystylistics," the further exposition aims to determine Schnittke's role in its justification and his leading position in the development of this technique, unveiling the historical horizons of citation and allusive symbolism (musical styles of the Baroque, Viennese classics, 19th-century culture, and the most influential predecessors of Schnittke in the art of the 20th century). The following review of the most significant examples of Schnittke's polystylistic practice is conducted from the perspective of revealing the meaningful aspects of the realization of this technique's potential, leading to the conclusion that the composer sought to establish a connection between eras and to embody the heightened sense of historical memory inherent in the artistic thought of the second half of the 20th century.

References

  1. Булатов С. Новое слово об Альфреде Шнитке // Музыкант-классик. 2017. № 1-2.
  2. Вишневская Л. Два гения с берегов Волги // Музыка и время. 2017. № 11.
  3. Демченко А. Альфред Шнитке. Контексты и концепты. М.: Композитор, 2009.
  4. Демченко А. Рефлексы памяти генотипа Альфреда Шнитке // Память в искусстве и науке: сб. мат. конф. М.: Моск. гуманит. ун-т, 2016.
  5. Денисов А. Безмолвные тайны Четвертой симфонии А. Шнитке // Богослужебные практики и культовые искусства в современном мире: сб. мат. междунар. конф. Майкоп: Магарин О. Г., 2018. Вып. 3.
  6. Долматова М. Эмоции в музыке // Музыковедение. 2019. № 4.
  7. Ивашкин А. Беседы с Альфредом Шнитке. М.: Классика-XXI, 2005.
  8. Классен Н. Альфред Шнитке. Прошлое и настоящее в контексте современного искусства на примере жанра Сoncerto grosso // Традиции и новаторство в культуре и искусстве: сб. статей по мат. всерос. науч.-практ. конф. Астрахань: Ин-т развития образования, 2016.
  9. Ковалевский Г. Киномузыка Альфреда Шнитке в контексте эволюции его творчества // Музыка в культурном пространстве Европы – России: монография / отв. ред. Н. А. Огаркова. СПб.: Российский институт истории искусств, 2014.
  10. Савенко С. Портрет художника в зрелости // Советская музыка. 1981. № 9.
  11. Холопова В. Композитор Альфред Шнитке. М.: Композитор, 2008.
  12. Шнитке А. Статьи о музыке. М.: Композитор, 2004.
  13. Шульгин Д. Годы неизвестности Альфреда Шнитке. Беседы с композитором. М., 2004.

Author information

Aleksandr Ivanovich Demchenko

Dr

International Center of Complex Artistic Research; Saratov State Conservatory, Saratov

About this article

The translation of the article is published at the author's initiative. First published: Демченко А. И. Об одной из магистралей творческих исканий // Диалог искусств и арт-парадигм. Статьи. Очерки. Материалы: по материалам IX Международного форума «Диалог искусств и арт-парадигм» – «Science Forum Pan-Art IX» 22 февраля 2022 года. Саратов: Саратовская государственная консерватория им. Л. В. Собинова, 2022. Т. 41. С. 128-161.

Publication history

  • Received: June 15, 2024.
  • Published: August 1, 2024.

Keywords

  • творчество Альфреда Шнитке
  • полистилистика
  • эффект и аффект как феномены смыслового наполнения полистилистики
  • creative work of Alfred Schnittke
  • polystylistics
  • effect and affect as phenomena of the polystylistics content

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)