• Original research article
  • August 2, 2024
  • Open access

L. Dobychin's prose through the prism of postmodern aesthetics

Abstract

The purpose of the study is to substantiate the thesis that the literary work of L. Dobychin, a writer of the 20–30s of the XX century, in many of its manifestations can be interpreted in terms of postmodern aesthetics and correlated with its basic principles. The article examines the fundamental principles of postmodern aesthetics and analyzes the forms and ways of their implementation in L. Dobychin's prose. The scientific novelty of the work lies in the fact that the author tried to overcome the inconsistency of approaches and assessments of the writer's work by researchers, considering the results of his literary activity from the standpoint of the general foundations of postmodern philosophy and culture. As a result of the research, we came to the conclusion that, despite the generally accepted opinion that L. Dobychin belongs to the representatives of the Russian avant-garde, his work "overcomes" the limits of the modernist paradigm and in many of its manifestations implements the principles of aesthetics that developed by the end of the 20th century.

References

  1. Арьев А. Встречи с Л. (О Л. Добычине) // Новый мир. 1996. № 12.
  2. Барт Р. Смерть автора // Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс. 1989.
  3. Ерофеев В. В. Поэтика Добычина, или Анализ забытого творчества // Ерофеев В. В. В лабиринтах проклятых вопросов. М.: Советский писатель, 1990.
  4. Каверин В. А. Добычин // Каверин В. А. Воспоминания. Статьи. Письма. СПб., 1996.
  5. Лейни Р. Н. «Приобретение перспектив» Л. Добычина и «Смена систем» Ю. Тынянова как элементы эстетики постмодернизма // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2015. Т. 15. Вып. 4.
  6. Маньковская Н. Постмодернизм в эстетике // Философская антропология. 2018. Т. 4. № 1.
  7. Московская Д. В поисках слова: странная проза 20-30-х годов // Вопросы литературы. 1999. Вып. 6.
  8. Попова З. А. Поэтика прозы Л. Добычина: нарратологический аспект: дисс. … к. филол. н. СПб., 2005.
  9. Радищева Е. С. Художественный мир прозы Л. И. Добычина: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2004.
  10. Степанов Н. Встречи с Лиз» Л. Добычина // Звезда. 1927. № 11.
  11. Фуко М. Что такое автор? // Фуко М. Воля к истине: по ту сторону знания, власти и сексуальности: работы разных лет. М.: Касталь, 1996.
  12. Шеховцова Т. А. Проза Л. Добычина: маргиналии русского модернизма: монография. Харьков: ХНУ имени В. Н. Каразина, 2009.
  13. Щеглов Ю. Заметки о прозе Добычина («Город Эн») // Русский авангард и Брянщина. Статьи, очерки, исследования / сост.: М. Белодубровский. Брянск: Изд-во БГПУ, 1998.
  14. Kristeva J. Word, Dialogue and Novel // The Kristeva Reader / ed. by T. Moi. N. Y.: Columbia University Press, 1986.

Author information

Tatiana Mikhailovna Sycheva

PhD

Bryansk State Engineering-Technological University

About this article

Publication history

  • Received: July 1, 2024.
  • Published: August 2, 2024.

Keywords

  • культура модерна и постмодерна
  • постмодернистская эстетика
  • ирония
  • плюрализм
  • интертекстуальность
  • принцип «нулевого письма»
  • маргинальность
  • травестирование
  • нарративная структура
  • modern and postmodern culture
  • postmodern aesthetics
  • irony
  • pluralism
  • intertextuality
  • the principle of "zero writing"
  • marginality
  • travesty
  • narrative structure

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)