• Original research article
  • September 2, 2024
  • Open access

Genre transformations in A. V. Tchaikovsky’s musical-dramatic illustrations (2023) to M. Yu. Lermontov’s poem “The Tambov Treasurer’s Wife”

Abstract

The aim of the study is to identify the genre specificity in A. V. Tchaikovsky’s musical-dramatic illustrations (2023) to M. Yu. Lermontov’s poem “The Tambov Treasurer’s Wife”. The article analyzes the genre origins of this work. The study focuses on such genre phenomena as musical-dramatic illustrations, vaudeville, comedy, and also examines the influence of the opera genre. The modern composer’s work becomes the object of study for the first time, which accounts for its scientific novelty. As a result, the influence of the literary source, M. Yu. Lermontov’s poem, on A. V. Tchaikovsky’s work is determined. However, the emphasis on humorous discourse, manifested primarily through various allusions, especially of a musical nature, leads to genre transformations in the musical-dramatic illustrations: the dramatic essence of the main artistic image of the work gradually emerges through comic characteristics.

References

  1. Бородин Б. Б. Комическое в музыке: монография. М.: Композитор, 2004.
  2. Горячева Т. А. Комическое в музыке: история понимания // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2009. № 4. Т. 1.
  3. Дубровская С. А. От «Арзамаса» до Гоголя: смеховое слово в пространстве русской литературы 1810-х – начала 1840-х годов. Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 2018.
  4. Дубровская С. А. Смеховое слово в русском литературном сознании 1810-х – начала 1840-х гг. (проблемы теории, истории, поэтики): автореф. дисс. … д. филол. н. Казань, 2019.
  5. Кривицкая Е. Д. Александр Чайковский: «Тамбовская казначейша» – это путешествие в эпоху Лермонтова. Александр Чайковский о работе над «Тамбовской казначейшей» // Музыкальная жизнь. 2023а. № 9.
  6. Кривицкая Е. Д. Домра. Молодость. Талант: в Тамбове состоялся четвертый фестиваль PRIMA DOMRA // Музыкальная жизнь. 2023b. № 9.
  7. Мануйлов В. А. Тамбовская казначейша // Лермонтовская энциклопедия. М.: Сов. энцикл., 1981.
  8. Сербул М. Н., Соровегина М. Н. Лёгкая комедия и водевиль 1810-1820-х гг.: проблема генезиса жанра и героя // Научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. 2013. № 90.
  9. Цукер А. М. Особенности музыкального гротеска // Советская музыка. 1969. № 10.
  10. Шахматова Т. С. «Водевильное поветрие» в русской литературе XIX века // Ученые записки Казанского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2008. Т. 150. Кн. 6.
  11. Юрченко Т. Г. 2019.04.018. Дубровская С. А. От «Арзамаса» до Гоголя: смеховое слово в пространстве русской литературы 1810-х – начала 1840-х годов. – Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 2018. – 252 с. // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 7: Литературоведение. 2019. № 4.

Author information

Olga Nikolaevna Romashkova

PhD

Tambov State Musical and Pedagogical Institute named after S. V. Rachmaninov

Ekaterina Aleksandrovna Sorokina

PhD

Tambov State Musical and Pedagogical Institute named after S. V. Rachmaninov

About this article

Publication history

  • Received: July 20, 2024.
  • Published: September 2, 2024.

Keywords

  • музыкально-драматические иллюстрации
  • трактовка жанра
  • проявление комического в музыке
  • воплощение литературного источника
  • трагедия маленького человека
  • musical-dramatic illustrations
  • genre interpretation
  • manifestation of the comic in music
  • embodiment of a literary source
  • tragedy of the “little man”

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)