• Original research article
  • October 10, 2024
  • Open access

The principles, content and evolution of Sergei Eisenstein’s “Granite of Film Science” curriculum for film directors

Abstract

The research aims to present Sergei Eisenstein’s groundbreaking curriculum for film directors, “Granite of Film Science” (1933), as a pioneering educational product and as a reflection of his aesthetic philosophy. The authors analyze the principles and content of the curriculum, as well as its subsequent evolution into “A Program for Teaching the Theory and Practice of Directing” (1936). Eisenstein, a pioneer in film directing education, developed the first curriculum for film directors, whose principles were later incorporated into his foundational works “Method” and “Montage”. He proposed a unique teaching method, namely, the directing practicum, based on collaborative work and group discussions to identify contradictions and construct artistic images. The novelty of this research lies in identifying the fundamental principles and foundations of the development of Russian and global directing education, demonstrating that any educational program is a flexible, transformable system built upon a shared pursuit of truth between teacher and student. The article also examines the evolution of the curriculum. Following its publication, “Granite of Film Science” faced both criticism and self-critique, leading to the creation of its revised version, “A Program for Teaching the Theory and Practice of Directing” in 1936. The study reveals that Eisenstein defined the principles of film pedagogy and the guiding principles of directing education at the Higher State Institute of Cinematography (VGIK) in his “Granite of Film Science” curriculum. This program formed the basis for a series of lectures delivered by Eisenstein at VGIK between 1933 and 1936.

References

  1. Баканов Д. В. Что режиссер в грядущем нам готовит? // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2016. № 2 (64).
  2. Кичин В. Клейман: драмы и заветы кинорежиссера Сергея Эйзенштейна // Российская газета. 19.01.2023. https://rg.ru/2023/01/19/bitvy-titanov.html
  3. Кулешов Л. В. Начальные вехи // Воспоминания о ВГИКе: сборник / сост.: В. В. Виноградов, В. С. Малышев, М. А. Пальшкова. М.: ВГИК, 2014.
  4. Марков О. И. Современные проблемы подготовки режиссеров театрализованных и традиционных форм досуга в условиях высшего художественно-педагогического образования // Труды Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств. 2012. Т. 194.
  5. Поляков В. Н. Современные требования к студенту и выпускнику режиссерской дисциплины // Символ науки. 2015. № 8.
  6. Снежко А. А., Мельникова С. И. К проблеме становления отечественного кинообразования. Творческая программа С. Эйзенштейна обучения основам кинорежиссуры // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2021. № 2.
  7. Степанова И. В. Традиционные компоненты театральной педагогики в вузах культуры и искусств // Культура и искусство (Таджикистан). 2018. № 2.
  8. Теория и практика преподавания кинорежиссуры (из педагогического наследия С. М. Эйзенштейна) / сост. и автор примеч. Е. С. Левин. М.: ВГИК, 1988.
  9. Эйзенштейн для XXI века: сборник статей / ред.-сост. Н. И. Клейман. М.: Музей современного искусства «Гараж», 2020.
  10. Эйзенштейн С. М. Метод / cост., авт. предисл. и коммент. Н. И. Клейман. М.: Музей кино; Эйзенштейн-центр, 2002. Т. 1. Grundproblem; Т. 2. Тайны мастеров.
  11. Burenina-Petrova O. Montazh attrakcionov Sergeja Eisensteina v kontekste modelirovanija ekscentricheskoj poetiki avangarda // Problemy poetiki i stixovedenija: mezhdunarodnaja nauchno-teoreticheskaja konferencija (Almaty, 24-25 May 2012). Almaty, 2012.
  12. Gichuki A. Sergei Eisenstein: Contributions to Montage Theory and Cinema // African Journal of Emerging Issues. 2023. Vol. 5. Iss. 1.
  13. Kepley V. Eisenstein as Pedagogue // Quarterly Review of Film and Video. 1990. Vol. 14. Iss. 4.
  14. Kuch U. Transmission of Knowledge: Eisenstein, Le Corbusier, and Montage as Image Practice in Film and Architecture // Dimensions. Journal of Architectural Knowledge. 2022. Vol. 2. Iss. 4.
  15. Morris N. Eisenstein: Revolutionary and International Modernist // The Yearbook of English Studies. 2020. Vol. 50. Iss. 1.
  16. Nesbet A. Savage Junctures: Sergei Eisenstein and the Shape of Thinking. N. Y.: I. B. Tauris, 2003.
  17. Salazkina M. In Excess: Sergei Eisenstein’s Mexico. Chicago: University of Chicago Press, 2009.

Author information

Inna Igorevna Penkovskaya

Moscow Financial and Industrial University “Synergy”

Yulia Vladimirovna Slozhenikina

Dr

Moscow Financial and Industrial University “Synergy”

About this article

Publication history

  • Received: September 1, 2024.
  • Published: October 10, 2024.

Keywords

  • Сергей Эйзенштейн
  • кинорежиссура
  • учебная программа «Гранит кинонауки»
  • режиссерский практикум
  • авторская педагогика
  • режиссерское образование
  • Sergei Eisenstein
  • film directing
  • curriculum “Granite of Film Science”
  • directing practicum
  • authorial pedagogy
  • directing education

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)