• Essay
  • October 11, 2024
  • Open access

Commentary on Sergey Slonimsky’s essay “An Unwilling Scandalmonger: A Chronicle of Chronic Stress – 1943-1971” from the Book “Notes in the Margin of a Music Score”

Abstract

The study aims to provide commentary on the second part of S. M. Slonimsky’s “Notes in the Margin of a Music Score”, written in 2002. The second essay from the author’s book “An Unwilling Scandalmonger: A Chronicle of Chronic Stress – 1943-1971” is published and commented on. The first essay was published in the previous issue of the journal: Slonimskaya R. N. Commentary on Sergey Slonimsky’s essay “Myths and Reality: On False Reputations” from the book “Notes in the Margin of a Music Score” // Pan-Art. 2024. Vol. 4. Iss. 3. The author’s second essay focuses on the themes of moral and ethical issues within the composer’s society. These themes are explored in a different light – in direct connection with the life of the composer S. M. Slonimsky in chronological order. Due to space limitations, the essay’s content is roughly divided into three parts: the first part covers the post-war period of Slonimsky’s life until the early 1970s; the second one explores events of the last quarter of the 20th century, 1972-1991; and the third one focuses on the “scandals” of the last decade of the 20th century and the early 21st century, 1992-2002. The scientific novelty of the study lies in the fact that this is the first commentary on the essay from the composer’s personal archive, which has become available to a wide audience. The writing of this commentary is motivated by the intensification of the crisis of moral values in contemporary society. As a result of the study, Slonimsky’s unwavering commitment to the established moral and ethical order and his uncompromising stance against manifestations of evil, envy, and betrayal in the composers’ milieu and music teaching have been identified and confirmed.

References

  1. Аксюк С. В. Мысли композитора // Советская музыка. 1959. № 1.
  2. Вольные мысли: к Юбилею С. Слонимского / ред.-сост. Т. Зайцева, Р. Слонимская. СПб.: Композитор, 2003.
  3. Воронцов Н. «Голос из хора» // Советская культура. 1967. 1 апреля.
  4. Дудинцев В. Д. Не хлебом единым. Роман. М.: Советский писатель, 1957.
  5. Мейлах Б. С. Литературоведение // Краткая литературная энциклопедия: в 9 т. М.: Советская энциклопедия, 1967. Т. 4.
  6. Николай Метнер. Незабытые мотивы: к 140-летию композитора: сб. ст. и материалов / ред.-сост. Е. Б. Долинская; отв. ред. М. Г. Валитова. М.: Московская консерватория, 2021.
  7. Пурталес Г. Шопен / пер. с фр. яз. А. Ставрина. М.: Классика-ХХI, 2001.
  8. Пурталес Г. Шопен. М. – Л.: Госиздат, 1928.
  9. Рахманинов С. В. Литературное наследие: в 3 т. / сост.-ред., автор вступ. ст., комм. указателей З. А. Апетян. М.: Советский композитор, 1978. Т. 1.
  10. Слонимская Р. Н. Чувство пути. Композитор Владимир Щербачев. Монографический сборник. СПб.: Композитор, 2006.
  11. Слонимский С. М. «Антифоны» для струнного квартета. Hamburg: Sikorski, 1975.
  12. Слонимский С. М. «Антифоны» для струнного квартета. Л.: Советский композитор, 1983.
  13. Слонимский С. М. Бурлески, элегии и дифирамбы в презренной прозе. СПб.: Композитор, 2000.
  14. Слонимский С. М. Варшавская осень – 69 // Советская музыка. 1970a. № 1.
  15. Слонимский С. М. Воспоминания школьных лет // Musicus. 2016. № 3.
  16. Слонимский С. М. И. Шварц. Симфония. Л.: Советский композитор, 1958.
  17. Слонимский C. М. «Искусство живое, современное» // Советская музыка. 1969. № 3.
  18. Слонимский С. М. Карнавальная увертюра: для симфонического оркестра (1957). Посвящена А. Янсонсу. Л.: Советский композитор, 1959.
  19. Слонимский С. М. «Лирические строфы» на стихи. Е. Рейна. Л. – М.: Советский композитор, 1970b.
  20. Слонимский С. М. Они в горах живут высоко // Ленинградская правда. 1968. № 70. 22 марта.
  21. Слонимский С. М. Победа «Стеньки Разина» // Советская музыка. 1965. № 4.
  22. Слонимский С. М. Польские строфы для меццо-сопрано и флейты (1963). СПб.: Композитор, 1998.
  23. Слонимский С. М. Симфонии Прокофьева. Опыт исследования. М. – Л.: Музыка, 1964.
  24. Слонимский С. М. Симфония № 1: для симфонического оркестра. Л.: Советский композитор, 1963.
  25. Слонимский С. М. Шесть романсов на стихи. А. Ахматовой: для голоса и фортепиано. Л.: Музыка, 1982.
  26. Томашевский Б. В. Писатель и книга: очерк текстологии. М.: Прибой, 1928.
  27. Центральная музыкальная школа в воспоминаниях: сб. статей, эссе и интервью. Изд-е 2-е, испр. и доп. / сост. и отв. ред. М. М. Берлинчик; предисловие А. Н. Якупова. М.: Центральная музыкальная школа при Московской государственной консерватории им. П. И. Чайковского, 2010.
  28. Щербачев В. В. Статьи, материалы, письма / сост. Р. Н. Слонимская; ред. А. Н. Крюков. Л.: Советский композитор, 1985.
  29. Эйхенбаум Б. М. Основы текстологии // Редактор и книга: сборник статей. М.: Искусство, 1962. Вып. 3.

Author information

Raisa Nikolaevna Slonimskaya

St. Petersburg State Institute of Culture

About this article

Publication history

  • Received: September 1, 2024.
  • Published: October 11, 2024.

Keywords

  • С. М. Слонимский
  • кризис нравственных ценностей
  • композиторская среда
  • музыкально-педагогическая деятельность
  • нравственно-этические вопросы
  • S. M. Slonimsky
  • crisis of moral values
  • composers’ milieu
  • music teaching
  • moral and ethical issues

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)