• Original research article
  • November 14, 2024
  • Open access

Reflection of the religious-philosophical syncretism of the school “Xuanxue” in the categories of “kai-hаe” of the Chinese landscape

Abstract

The research aims to identify the causal relationship between the emergence of the phenomenon of Chinese landscape as an independent genre of painting during the Tang and Song dynasties (6th-13th centuries) and the influence on it of the religious-philosophical syncretism of the Chinese school “Xuanxue”. The article analyzes the mutual influence of the ideological and artistic programs of landscape painting in the categories of “kai-hae” and the syncretism of the Chinese religious-philosophical worldview of the 6th-13th centuries. The authors prove that the traditional Chinese landscape cannot be considered purely aesthetically, only as a work of art separate from its main religious-philosophical content, as the Chinese landscape represents a religious-philosophical spiritual practice (similar to meditation), which constitutes the scientific novelty of the research. As a result, the authors conclude that the traditional Chinese landscape should be perceived as a kind of “Eastern theology” depicted in colors, using an analogy with the Christian iconographic tradition (icon painting).

References

  1. Ван Вэй. О живописи // Китайское искусство: принципы, школы, мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М.: Люкс, 2004a.
  2. Ван Вэй. Тайны живописи // Китайское искусство: принципы, школы, мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М.: Люкс, 2004b.
  3. Ван Ян, Орлов И. И., Бердник Т. О. Синкретизм картины мира, оказавший влияние на традиционную пейзажную живопись Китая // Декоративное искусство и предметно-пространственная среда. Вестник Российского государственного художественно-промышленного университета им. С. Г. Строганова. 2024. № 1-1.
  4. Виноградова Н. А. Китайская пейзажная живопись. М.: Наука, 1972.
  5. Го Жо-сюй. Записки о живописи: что видел и слышал. М.: Наука, 1978.
  6. Го Си. «Высокий смысл лесов и потоков» // Китайское искусство: принципы, школы, мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М.: Люкс, 2004.
  7. Завадская Е. В. Эстетические проблемы живописи старого Китая. М.: Искусство, 1975.
  8. Лисевич И. С. Литературная мысль Китая на рубеже древности и средних веков. М.: Восточная литература, 1979.
  9. Лю Шичжун. История традиционной китайской живописи / пер. с кит. В. А. Ефановой. М.: Шанс, 2019.
  10. Малявин В. В. Китайское искусство: принципы, школы, мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М.: Люкс, 2004.
  11. Роули Дж. Принципы китайской живописи // Китайское искусство: принципы, школы, мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М.: Люкс, 2004.
  12. Се Хэ. Шесть законов живописи // Китайское искусство: принципы, школы, мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М.: Люкс, 2004.
  13. Тань Аошуан. Китайская картина мира: Язык, культура, ментальность. М.: Языки славянской культуры, 2004.
  14. Фэн Ю-лань. Краткая история китайской философии / пер. Р. В. Котенко; науч. ред. Е. А. Торчинов. СПб.: Евразия, 2017.
  15. Чжу Цзиньсюань. Записки о прославленных живописцах династии Тан // Китайское искусство: принципы, школы, мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М.: Люкс, 2004.
  16. Шэнь Гуа. О живописи // Китайское искусство: принципы, школы, мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М.: Люкс, 2004.
  17. Cahill J. Chinese Painting: Album. N. Y., 1960.
  18. Sakanishi S. The Spirit of the Brush. L., 1939.
  19. Siren O. The Chinese on the Art of Painting: Texts by the Painter-Critics, from the Han through the Ch'ing Dynasties. N. Y.: Dover Publications, 2005.
  20. 任昕. 庄子思想与中国绘画精神—兼谈中西绘画差异东方丛刊. 广西外国文学学会. 出版单位: 广西师范大学出版社, 2000 (Рен Синь. Мысли Чжуанцзы и дух китайской живописи – о различиях между китайской и западной живописью. Гуанси: Ассоциация иностранной литературы Гуанси; Изд-во Педагогического университета Гуанси, 2000).

Author information

Eang Vang

Russian State Agricultural University named after S. G. Stroganov, Moscow

Igor Ivanovich Orlov

Dr

Lipetsk State Technical University

Tatiana Olegovna Berdnik

PhD

Don State University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: October 4, 2024.
  • Published: November 14, 2024.

Keywords

  • неоконфуцианство
  • неодаосизм
  • школа «сюань сюэ»
  • принцип «кай-хэ»
  • идейно-художественные программы
  • традиционный китайский пейзаж
  • династия Тан
  • династия Сун
  • Neo-Confucianism
  • Neo-Daoism
  • school “Xuanxue”
  • principle “kai-hаe”
  • ideological and artistic programs
  • traditional Chinese landscape
  • Tang dynastу
  • Song dynasty

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)