• Original research article
  • November 20, 2024
  • Open access

Features of the piano repertoire and the specifics of its presentation in the video clip format (using the example of a video production by the recording company “Deutsche Grammophon”)

Abstract

The purpose of the study is to identify the features of the piano repertoire and the specifics of its presentation in the video clip format. The scientific novelty of the work lies in the fact that the video clip is for the first time considered as a form of presentation of modern piano performance. In the course of the study, the factors influencing the choice of piano repertoire were identified, their connection with the technical features of this format and its focus on a wide Internet audience was established. It is also shown to what extent the features of the piano repertoire presented in the video clips reflect modern performing trends. As a result, the educational and popularization functions of the video clip, its role as a platform for creative experiments of performers are revealed.

References

  1. Бажанов Н. С. Современное фортепианное исполнительское искусство: направления и тенденции развития // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусства. 2012. № 12.
  2. Бажанов Н. С. Фортепианные конкурсы и современное исполнительское искусство // Вестник музыкальной науки. 2016. № 3 (13).
  3. Бородин Б. Б. Феномен фортепианной транскрипции: опыт комплексного исследования: автореф. дисс. … д. иск. М., 2006.
  4. Бородин Б. Б. Фортепианная транскрипция как зеркало современного пианизма (заметки о III фестивале «Фортепианная транскрипция: история и современность») // Музыкант-Классик. 2011. № 3-4.
  5. Гульд Г. Перспективы звукозаписи // Гульд Г. Избранное: в 2 кн. М.: Классика-XXI, 2006. Кн. 2.
  6. Иванчей Н. П. Фортепианная транскрипция в русской музыкальной культуре XIX века: автореф. дисс. … к. иск. Ростов н/Д, 2009.
  7. Карабанова А. А. Интернет как новая «жизненная» среда для классического музыканта и слушателя: к постановке проблемы // Общество. Среда. Развитие. 2015. № 2.
  8. Карабанова А. А. Фортепианное исполнительство в современной культуре Санкт-Петербурга: институционально-морфологический аспект: автореф. дисс. … к. иск. СПб., 2016.
  9. Кузуб Т. И. Музыкальная культура XX века как феномен эпохи глобализации: автореф. дисс. … к. культ. Екатеринбург, 2010.
  10. Мазиков А. А. Постмодернистская стратегия интерпретации текста и фортепианное исполнительское искусство // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2007. Вып. 43-1.
  11. Мазиков А. А. Фортепианное исполнительское искусство в культурном пространстве постмодернизма: автореф. дисс. … к. иск. СПб., 2008.
  12. Монсенжон Б. Глен Гульд. Нет, я не эксцентрик! / пер. с фр. М. Ивановой-Аннинской. М.: Классика-XXI, 2008.
  13. Мурадян Г. В. Виртуозность как феномен в истории фортепианной культуры последних десятилетий XX и начала XXI века // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 6.
  14. Стракович Ю. В. Музыкальная культура в цифровую эпоху: трансформация социального функционирования: автореф. дисс. … к. культ. М., 2010.
  15. Стракович Ю. В. Цифролюция. Что случилось с музыкой в XXI веке. М.: Классика-ХХI, 2014.
  16. Теребихин Н. М. Метафизика Севера. Архангельск, 2004.
  17. Храмов В. Б. Интернет-трансляция фортепианных концертов как феномен современной культуры // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2020. № 5 (97).
  18. Хрущева Н. А. Метамодерн в музыке и вокруг нее. М.: РИПОЛ Классик, 2020.
  19. Шак Т. Ф. Музыка в структуре медиатекста: на материале художественного и анимационного кино: автореф. дисс. … д. иск. Ростов н/Д, 2010.
  20. Curran T. W. Recording classical music in Britain: The long 1950s. Oxford: Wadham College, University of Oxford, Trinity Term, 2015.
  21. Katz M. Capturing Sound: How Technology Has Changed Music. Berkeley – Los Angeles – L.: University of California Press, 2004.
  22. Stoller T. Classical music on UK radio 1945-1995: Doctoral dissertation. Poole, 2015.

Author information

Tatyana Petrovna Chvanova

Magnitogorsk State Conservatory (academy) named after M. I. Glinka

About this article

Publication history

  • Received: October 7, 2024.
  • Published: November 20, 2024.

Keywords

  • формат видеоклипа
  • интернет-коммуникация
  • исполнительский репертуар
  • тенденции современного исполнительства
  • фортепианное исполнительство
  • video clip format
  • Internet communication
  • performing repertoire
  • trends in contemporary performance
  • piano performance

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)