• Original research article
  • November 26, 2024
  • Open access

The specifics of infographics in the Chinese textbook "History" for high school

Abstract

The purpose of the study is to identify the key features and charateristics of infographics in the Chinese textbook "History" for high school students. The article provides a theoretical review of research on infographics presented in educational publications by Chinese authors. The scientific novelty lies in the fact that, based on the generalization of the design features of infographics in history textbooks, the author identified unique requirements for the design of infographics: complementarity, generality, multilevelness, consistency and connectivity. In addition, the author found a close relationship between the characteristics of infographics, such as clarity and readability, accuracy, diversity, associativity, complementarity, and a specific academic subject. A quantitative and qualitative analysis of infographics in a history textbook published in China in 2007 and widely used in the education system of high school students was carried out. It is noted that the design of infographics must comply with both general educational standards and at the same time meet the specific educational needs of the discipline. When conducting a qualitative analysis of the infographics of the History textbook, attention was paid to the general requirements of their design, including clarity and readability, accuracy, and associativity. These standards guarantee the efficiency of information transmission by infographics and the absence of distortion. Unique requirements were attributed to the design features of infographics: complementarity, generality, multilevelness, consistency and connectivity. The results of the study showed that these features make infographics in history textbooks not just an auxiliary tool of the educational process, but also an important incentive for the development of historical thinking of schoolchildren, combining historical theory with practical understanding and improving the quality of teaching.

References

  1. Меденцева Н. П. Инфографика на занятиях по культуре речи как инструмент конвергенции информации, полученной из медиаисточников // Инновационные педагогические технологии: материалы VII Междунар. науч. конф. Казань, 2017.
  2. Bernard R. M. Using extended captions to improve learning from instructional illustrations // British Journal of Educational Technology. 1990. Vol. 21. Iss. 3.
  3. Knowledge Acquisition from Text and Pictures / eds. H. Mandl, J. R. Levin. Amsterdam: Elsevier, 1989.
  4. 韦丹妹. 大陆与台湾高中历史教材插图的比较研究. 天津:天津师范大学, 2015 (Вэй Данмэй. Сравнительное исследование иллюстраций в учебниках истории средних школ Китая и Тайваня. Тяньцзинь: Тяньцзиньский педагогический университет, 2015).
  5. 刘亭. 中英历史教科书副课文系统比较. 上海: 华东师范大学, 2011 (Лю Тин. Сравнение системы дополнительных текстов в учебниках истории Китая и Великобритании. Шанхай: Восточно-Китайский педагогический университет, 2011).
  6. 国家教育委员会中小学教材审定标准 / 中国国家教育委员会. 北京, 1987 (Стандарты утверждения учебников для начальных и средних школ / Государственный комитет по образованию Китайской Народной Республики. Пекин, 1987).
  7. 唐益东. 论中学历史教学中教科书插图的运用. 長沙市: 湖南师范大学, 2015 (Тан Идун. Об использовании иллюстраций в учебниках истории в средней школе. Чанша: Хунаньский педагогический университет, 2015).
  8. 黄应芳. 浅析历史图片在高中历史教学中的重要作用 // 中学政史地. 2019. № 8 (Хуан Инфан. Краткий анализ важной роли исторических изображений в преподавании истории в старшей школе // Средняя школа: политика, история и география. 2019. № 8).
  9. 黄牧航. 中学历史教材研究. 北京: 长春出版社, 2013 (Хуан Мухан. Исследование учебников истории для средней школы. Пекин: Чанчунь, 2013).
  10. 10. 朝乐门. 数据故事的内涵、生成及应用研究 // 中国图书馆学报. 2024. № 50 (3). (Чжао Лэмэнь. Исследование содержания, создания и применения историй данных // Журнал библиотековедения Китая. 2024. № 50 (3)).
  11. 严黎明. 教科书图表在高中历史教学中的运用研究. 蘭州市: 西北师范大学, 2014 (Янь Лимин. Исследование использования графиков и диаграмм в учебниках по истории для старших классов – на примере обязательных учебников по истории от Народного издательства образования. Ланьчжоу: Северо-Западный педагогический университет, 2014).

Author information

Siwen Lyu

Saint Petersburg State University of Industrial Technologies and Design

About this article

Publication history

  • Received: August 5, 2024.
  • Published: November 26, 2024.

Keywords

  • инфографика в учебниках
  • китайские учебники истории
  • дизайн инфографики
  • образовательные стандарты инфографики
  • infographics in textbooks
  • Chinese history textbooks
  • infographic design
  • educational standards for infographics

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)