Art at the turn of the 20th and 21st centuries in the context of recurring epochs: New sensitivity in the artistic sphere as a challenge. Part 2
Abstract
The article is the second part of the publication: Хренов Н. А. Искусство рубежа ХХ-ХХI веков в контексте повторяющихся эпох: новая чувствительность в художественной сфере как вызов. Часть I // Pan-Art. 2024. Т. 4. Вып. 3. In this part, the author also attempts to document the historical rises and falls in the emotional life of society, particularly in collective forms, using examples from spectacular art forms, specifically theatre. The author focuses on the following questions: the emancipation of emotions in artistic forms, analyzing the factors contributing to this process and presenting emotions as both a dominant element and as a component subordinate to style. Further, the work examines Romanticism as an early stage in the emancipation of emotional expression and the emergence of emotion as an end in itself. The concluding section of the article is dedicated to the new cultural situation of the 19th century, characterized by an oversaturation of emotions as a Challenge.
References
- А. К. Русская драма во Франции // Театр и искусство. 1887. № 33.
- Алперс Б. Театральные очерки: в 2 т. М.: Искусство, 1977. Т. 2.
- Бердяев Н. Самопознание (Опыт философской автобиографии). М.: Книга, 1991.
- Берковский Н. Романтизм в Германии. СПб.: Азбука-классика, 2001.
- Блок А. Собрание сочинений: в 8 т. М. – Л.: Государственное издательство художественной литературы, 1963. Т. 8. Письма. 1998-1921.
- Вацуро В. Готический роман в России. М.: Новое литературное обозрение, 2002.
- Жирмунский В. Немецкий романтизм и современная мистика. СПб.: Аксиома; Новатор, 1996.
- Игнатов И. Театр и зрители. М.: Задруга, 1916. Ч. 1. Первая половина ХIХ века.
- История чтения в западном мире от Античности до наших дней / ред.-сост. Г. Кавалло, Р. Шартье. М.: Издательство ФАИР, 2008.
- Купцова О. «Экзажерация чувств»: особенности эмоциональных реакций русской театральной публики 1830-1840-х годов // Российская империя чувств: подходы к культурной истории эмоций / под ред. Я. Плампера, Ш. Шахадат и М. Эли. М.: Новое литературное обозрение, 2010.
- Лебон Г. Психология народов и масс. СПб., 1995.
- Лессинг Г. Гамбургская драматургия. М. – Л.: Academia, 1936.
- Лоренц К. Так называемое зло. М.: Культурная революция, 2008.
- Лосев А. История античной эстетики. Итоги тысячелетнего развития: в 2 кн. М.: Искусство, 1992. Кн. 1.
- Мамардашвили М. Как я понимаю философию. М.: Издательская группа «Прогресс» – «Культура», 1992.
- Писемский А. Собрание сочинений: в 9 т. М.: Библиотека «Огонек»; Правда, 1959. Т. 7.
- Плампер Я. История эмоций. М.: Новое литературное обозрение, 2024.
- Пыляев М. Старая Москва. Рассказ из былой жизни первопрестольной столицы. М.: Московский рабочий, 1990.
- Руссо Ж.-Ж. Избранные сочинения: в 2 т. М.: Государственное издательство художественной литературы, 1961. Т. 1.
- Сеннет Р. Падение публичного человека. М.: Логос, 2002.
- Соловьев В. Собрание сочинений: в 10 т. СПб.: Книгоиздательское товарищество «Просвещение», 1913. Т. 9.
- Февр Л. Бои за историю. М.: Наука, 1991.
- Фишер-Лихте Э. Эстетика перформативности. М.: Канон Плюс, 2015.
- Фукс Э. Иллюстрированная история нравов. Буржуазный век. М.: Республика, 1994.
- Хренов Н. Искусство в ситуации культурологического поворота: методологические поиски. М.: Канон + РООИ «Реабилитация», 2024.
- Ярцев П. Петербургский театр // Театр и искусство. 1904. № 2.
Author information
About this article
Publication history
- Received: November 2, 2024.
- Published: December 13, 2024.
Keywords
- классицизм
- романтизм
- история эмоций
- эмансипация эмоций
- театр XIX века
- И. Игнатов
- Я. Плампер
- Classicism
- Romanticism
- history of emotions
- emancipation of emotions
- 19th-century theatre
- I. Ignatov
- J. Plamper
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC