• Original research article
  • December 26, 2024
  • Open access

The phenomenon of business memoirs in the English-language sociocultural context of the late 20th – early 21st centuries

Abstract

The purpose of the study is to identify the cultural specificity of memoir texts of entrepreneurs of the late 20th – early 21st centuries. The article defines the cultural and historical prerequisites for the formation of business memoirs as a modification of the memoir text. The main attention is paid to the description of the cultural and historical events that influenced the formation of the typology and periodization of the memoir text in Western Europe and the United States. In addition, a descriptive analysis of the structural and substantive characteristics in modern memoir texts of entrepreneurs is presented, through which the reasons for the increased demand for entrepreneurial memoirs were identified. The scientific novelty of the study consists in determining the genesis of business memoirs as a type of memoir text and systematizing the structural and substantive characteristics of English-speaking entrepreneurs’ memoirs based on their cultural context. As a result of the study, it was found that the current popularity of business memoirs in Western countries is explained by their technical development, as well as the cultural tradition of doing business and the tradition of writing memoirs. It was also established that the above-described traditions are a consequence of the development in the United States of ideas and images of Puritanism as a branch of Christianity.

References

  1. Агафонцева Е. М. К вопросу о понятийно-терминологическом аппарате работ по мемуарам // Омский научный вестник. 2006. № 7 (43).
  2. Венедиктова Т. Д. Литература как опыт, или «Буржуазный читатель» как культурный герой. М.: НЛО, 2018.
  3. Венедиктова Т. Д. «Разговор по-американски»: дискурс торга в литературной традиции США. М.: Новое литературное обозрение, 2003.
  4. Дубровская Т. В. Соционим «yuppie» в массмедиа: социокультурные и языковые трансформации // Филологический класс. 2022. Т. 27. № 4.
  5. Ефремов Б. В., Панфилова С. С. Вербализация информационной структуры англоязычных бизнес-мемуаров // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17. Вып. 6.
  6. Зыкова Е. П., Тугушева М. П. Г.-Дж. Уэллс и английская традиция документальной прозы // Герберт Джордж Уэллс. Опыт автобиографии / отв. ред. Е. П. Зыкова. М.: Ладомир, 2007.
  7. Коваленко Е. И. Мемуарная проза как жанрово-стилистический феномен // Соловьевские чтения – 2018: сборник научных статей. Мн.: Минский государственный лингвистический университет, 2020.
  8. Козлов В. О. Элитарная культура как инструмент доминирования корпоративной бизнес-элиты в США на рубеже XIX-XX веков // США и Канада: экономика, политика, культура. 2020. Т. 50. № 7.
  9. Лаппо М. А. Типология мемуарно-автобиографических изданий: динамические аспекты // Библиосфера. 2015. № 2.
  10. Литературная энциклопедия терминов и понятий / гл. ред. и сост. А. Н. Николюкин. М.: Интелвак, 2001.
  11. Нюбина Л. М. Мемуарный текст как «культурогенный» феномен // Известия Смоленского государственного университета. Филологические науки. 2013. № 2 (22).
  12. Сиротина И. Л. Мемуаристика как источник осмысления менталитета русской интеллигенции: автореф. дисс. … к. филол. н. Саранск, 1995.
  13. Танасейчук А. Б. Очертания уникального: формирование культурного пространства Соединенных Штатов Америки и проблема североамериканского этноса. Саранск: Изд-во Мордовского государственного университета, 2007.
  14. Тартаковский А. Г. 1812 год и русская мемуаристика: опыт источниковедческого изучения. М.: Наука, 1980.
  15. Шестаков В. П. Американская культура: в поисках национальной идентичности // Культурологический журнал. 2012. № 4-1 (10).
  16. Rak J. Boom!: Manufacturing Memoir for the Popular Market. Ontario: Wilfrid Laurier University Press, 2013.
  17. Yagoda B. Memoir: A History. N. Y.: Riverhead Books, 2009.

Author information

Bogdan Vyacheslavovich Efremov

Ogarev Mordovia State University, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: November 16, 2024.
  • Published: December 26, 2024.

Keywords

  • мемуарный текст в американском культурном контексте
  • англоязычные бизнес-мемуары
  • культура США
  • американский мемуарный текст
  • бизнес-мемуары как социокультурный феномен
  • memoir text in the American cultural context
  • English-language business memoirs
  • US culture
  • American memoir text
  • business memoirs as a sociocultural phenomenon

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)