Historical evolution and typological features of choreography in China’s dance culture
Abstract
Ancient Chinese dance culture and folklore art left behind a rich heritage and unexplored research materials. Along with this, the academic meaning of the term “choreography” in the syncretic stage art of China appeared relatively recently. In the early 20th century in staged choreographic work, as well as in the performing skills of dancers, a number of transformations began, affecting the formation of the academic form of choreography in China. The specificity of the art of Chinese choreography in the first half of the 20th century was not divorced from the guidelines for the implementation of the aesthetic theory of Western European theater dance, but the method of choreodrama, which was improved in the Russian school of ballet of the Soviet period, was chosen as the main vector and artistic direction in the development of expressive means of the stage language of dance. The aim of the study is to explore the genesis, formation and development of choreography in China with an emphasis on the scientific understanding of the first national dance works. The following is established in scientific novelty: choreography as a phenomenon of academic dance culture in China, on the one hand, combines ritual significance and traditional artistic values in the art of China (court music with dancing, national Chinese opera, syncretic performing genres). On the other hand, Chinese choreography is constantly evolving and transforming. The very term “choreography” in China is a relatively new academic concept (the early 20th century). The institutionalization of choreography was influenced by the integration of elements of Western European ballet art, which required the introduction of scientific clarity and accuracy into the theoretical understanding of this phenomenon. For an art-historical analysis of the phenomenon of Chinese choreography and the reconstruction of the cultural and historical time of dance in China for the first time an extensive body of scientific literature and sources of materials is covered, which combine the social background of different eras and anthropological aspects in the history of dance culture of ancient China. Reference materials have been adapted in order to find the actual reasons for the formation and transformation of choreography as a cultural and anthropological phenomenon and an artistic phenomenon. As a result, it is determined that different historical stages and forms of dance art in China, firstly, provide a close historical connection of body language with religious canons and ceremonial predetermining the modern style of national Chinese ballet; secondly, they reveal a deep line of continuity between the Russian school of ballet and the Western European theater system of dance with the national Chinese tradition; thirdly, they form the foundation of the academic system of methods and form a special disciplinary mechanism of higher choreographic education (assimilation of world experience and European classical traditions, based on the combination and identity of Chinese characteristic elements).
References
- Догорова Н. А. Антропологические интерпретации в основах мышления и языка телесности в танце // Теория и история искусства. 2024a. Вып. 1-2.
- Догорова Н. А. «Мышление и танец»: языковой пластический код в основе становления теории предмета хореографии // Психолого-педагогические вопросы современного образования: монография. Чебоксары: Среда, 2024b. https://doi.org/10.31483/r-110184
- Догорова Н. А. «Мышление и танец»: языковой пластический код эпохи Средневековья // Обсерватория культуры. 2024c. Т. 21. № 6.
- 王国宾. 舞蹈教育战略与发展. 上海: 上海音乐出版社, 2004 (Ван Гуобинь. Стратегия и развитие танцевального образования. Шанхай: Шанхайское музыкальное издательство, 2004).
- 王克芬. 中国舞蹈大辞典. 北京: 文化艺术出版社, 1994 (Ван Кэфэнь. Китайский словарь танцев. Пекин: Культура и искусство, 1994).
- 王克芬. 中国舞蹈通史·明清卷. 上海:上海音乐出版, 2010 (Ван Кэфэнь. Всеобщая история китайского танца династии Мин и Цин. Шанхай: Шанхайское музыкальное издательство, 2010).
- 王克芬. 中国舞蹈发展史. 上海: 人民出版社, 2014 (Ван Кэфэнь. История развития китайского танца. Шанхай: Народное издательство, 2014).
- 吕艺生. 坚守与跨越 舞蹈编导理论与实践研究. 上海: 上海音乐出版社, 2013 (Лу Ишэн. Настойчивость и чехарда: исследование теории и практики хореографии. Шанхай: Шанхайское музыкальное издательство, 2013).
- 吕艺生, 朱立人, 陆泽群. 北京舞蹈学院志, 1954–1992年. 北京: 北京舞蹈学院, 1997 (Лу Ишэн, Чжу Лижэнь, Лу Цзэцюнь. Пекинская академия танца: хроники (1954-1992 гг.): внутреннее издание. Пекин: Изд-во Пекинской академии танца, 1997).
- 刘凯君. 对望过往中的中国古代舞蹈艺术创作 // 艺术评鉴. 2019. № 22 (Лю Кайцзюнь. Творчество древнекитайского танцевального искусства, смотрящее в прошлое // Искусствоведение. 2019. № 22).
- 梁辰. 唐代宫廷乐舞的繁盛与«霓裳羽衣舞» // 大众文艺. 2010. № 9 (Лян Чэнь. Расцвет придворной музыки и танца при династии Тан и танец «Одеяние из радуги и перьев» // Популярная литература и искусство. 2010. № 9).
- 慕羽. 中国当代舞蹈创作与研究. 北京: 中国文联出版社, 2009 (Му Юй. Создание и исследование современной китайской хореографии. Пекин: Издательство Китайской федерации литературы и искусства, 2009).
- 肖苏华. 当代编舞理论与技法. 北京: 中央民族大学出版社, 2012 (Сяо Сухуа. Теория и техника современной хореографии. Пекин: Изд-во Центрального университета национальностей, 2012).
- 胡尔岩. 舞蹈创作心理学. 上海: 上海音乐出版社, 2016 (Ху Эрьян. Психология создания хореографии. Шанхай: Шанхайское музыкальное изд-во, 2016).
- 曲文静. 关于西周«大司乐»的人数 // 天津音乐学院学报. 2006. № 2 (Цюй Вэньцзин. О количестве «Да Ши Юэ» в эпоху Западной династии Чжоу // Журнал Тяньцзиньской консерватории. 2006. № 2).
- 朱星辰. 从书写符号到肢体表演论朱载堉«乐律全书»中舞谱要素及其现实意义 // 舞蹈. 2013. № 8 (Чжу Синчэнь. От письменных символов к физическому исполнению об элементах танцевальной партитуры и ее значении в «Полной книге музыки» Чжу Зайюя // Танец. 2013. № 8).
- 于平. 中国现当代舞剧发展史. 北京: 人民音乐出版社, 2004 (Юй Пин. История китайской современной танцевальной драмы. Пекин: Народное музыкальное изд-во, 2004).
- 于平. 舞剧 «鱼美人» 与中国舞剧新体系的探索历程 // 北京舞蹈学院学报. 2022. № 4 (Юй Пин. Балет «Красавица-рыбка» и процесс исследования новой системы китайского балета // Вестник Пекинской академии танца. 2022. № 4).
- 王 – 涵. 朱载堉舞蹈思想研究: 硕士学位论文. 四川师范大学, 2019 (Ван Ихань. Исследование художественных идеалов танца Чжу Цзайюя: магистерская диссертация. Сычуаньский педагогический университет, 2019).
- 中国舞蹈史 / 主编袁禾. 北京: 高等教育出版社, 2019 (История китайского танца / гл. ред.: Юань Хэ. Пекин: Издательство высшего образования, 2019).
- 侯丽园. 浅析唐代乐舞 – 以 «霓裳羽衣舞» // 为例. 艺术评鉴. 2021. № 8 (Хоу Лиюань. Краткий анализ танцевальной и музыкальной культуры эпохи Тан: на примере «Одеяния из радуги и перьев» // Художественная оценка. 2021. № 8).
Author information
About this article
Publication history
- Received: March 13, 2025.
- Published: April 28, 2025.
Keywords
- китайский традиционный танец
- хореография
- запись танца
- хореографическое образование
- русская школа балета
- художественный реализм
- Chinese traditional dance
- choreography
- dance recording
- choreographic education
- Russian school of ballet
- artistic realism
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC