Spiritual verse in professional compositional creativity at the turn of the 19th-20th and 20th-21st centuries in the aspect of cultural and historical continuity
Abstract
The study aims to substantiate the historical continuity of creative approaches to working with spiritual verse in the works of Russian composers – from the turn of the 19th-20th centuries to the turn of the 20th-21st centuries. The article examines the conditions and forms, as well as the main directions and principles of embodying spiritual verse in the genres of academic music, particularly in large-scale compositions and choral cycles. The origins in the creative assimilation of spiritual verse by Russian composers are identified; the logic of historical continuity in the development of this phenomenon is determined; the connection between the experience of 19th-century composers and modern musical practices is established; and the foundations and creative methods of including spiritual verse in the compositions of Russian composers of the 20th century are investigated, using the works of G. V. Sviridov and Yu. M. Butsko as examples. The scientific novelty of the research lies in the fact that the continuity in composers’ approaches to working with spiritual verse – from the 19th century to the end of the 20th century – is traced in detail for the first time, and the main principles and vectors of the artistic integration of spiritual verse into large-scale compositions are examined. The study identifies two directions for including spiritual verses in operatic and symphonic works, which developed in the works of 19th-century composers and found continuation in the major works of contemporary Russian composers, particularly G. V. Sviridov and Yu. M. Butsko. In the first case, the appearance of a spiritual verse in an operatic performance is conditioned by dramaturgical tasks, while in the second case, it is most often endowed with the symbolic meaning of the steadfastness of the Christian faith, opposed to the mutability and inconstancy of the modern world.
Research materials
- Варенцов В. Г. Сборник русских духовных стихов / сост. В. Г. Варенцов. СПб., 1860.
- Мусоргский М. П. Литературное наследие: письма, биографические материалы и документы / сост. А. А. Орлова, М. С. Пекелис; под общ. ред. М. С. Пекелиса. М.: Музыка, 1971.
- Римский-Корсаков Н. А. Летопись моей музыкальной жизни. Изд-е 8-е. М.: Музыка, 1980.
- Серов А. Н. Рогнеда: опера в 5 действиях арранжированная для пения с фортепиано. М.: П. Юргенсон, 1881. https://rusneb.ru/catalog/000199_000009_004473583/
References
- Безсонов П. А. Калеки перехожие: сборник стихов и исследование П. Безсонова. М.: Тип. А. Семена, 1861.
- Буслаев Ф. И. Исторические очерки русской народной словесности и искусства. СПб., 1861.
- Герасимова-Персидская H. A. Русская музыка XVII века: встреча двух эпох. М.: Музыка, 1994.
- Головинский Г. Л. Композитор и фольклор. М., 1981.
- Горюнова О. С. Жанр духовного стиха в хоровом творчестве Ю. М. Буцко на примере кантаты «Четыре старинных русских песнопения из сборника “Цветник”» // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. 2022. Вып. 45. https://doi.org/10.15382/sturV202245.126-144
- Горячих В. В. «Из Апокалипсиса» Лядова [«Из апокалипсиса» Анатолия Лядова (к проблеме содержания, музыкальной формы и стиля)] // Непознанный А. К. Лядов: сборник статей и материалов / ред. Т. А. Зайцева. Челябинск: MPI, 2009.
- Гумерова О. В. Духовный стих «О расставании души с телом» и секвенция “Dies irae” в рецепции Н. Я. Мясковского // Вестник культуры и искусств. 2017. № 4 (52).
- Жоссан Н. К проблеме претворения русских фольклорных жанров в отечественной хоровой музыке // Проблема жанра в отечественной музыке: сборник трудов. М.: РАМ им. Гнесиных, 1998. Вып. 143.
- Земцовский И. И. Фольклор и композитор: теоретические этюды. Л. − М., 1978.
- История русской музыки: в 10 т. М.: Музыка, 1994. Т. 9. Конец XIX – начало XX века / сост. Ю. В. Келдыш, М. П. Рахманова, Л. З. Корабельникова, А. М. Соколова.
- Келдыш Ю. В. Древняя Русь. XI-XVII века // История русской музыки: в 10 т. / редкол.: Ю. В. Келдыш, О. Е. Левашева, А. И. Кандинский. М.: Музыка, 1983. Т. 1.
- Коленченко И. Г. Преломление жанра духовного стиха в творчестве Н. А. Римского-Корсакова // Регионология. 2012. № 4 (81).
- Кошмина И. В. Русская духовная музыка: в 2 кн. М.: ВЛАДОС, 2001. Кн. 1. История. Стиль. Жанры.
- Мартынова С. С. Опера-фарс А. П. Бородина «Богатыри»: проблемы текстологии: дисс. ... к. иск. М., 2003.
- Мурашова Н. С. К проблеме происхождения духовного стиха: временной и пространственный аспекты // Вопросы русской литературы. 2017. № 3-4 (41-42).
- Мурашова Н. С. Старообрядческий духовный стих в контексте культурно-исторической эволюции внебогослужебного духовного пения: дисс. … д. иск. Новосибирск, 2020.
- Никитина С. Е. Русские духовные стихи и мир // Традиционные жанры русской духовной музыки и современность / ред.-сост. Ю. И. Паисов. М.: Композитор, 2004. Вып. 2.
- Петров А. К. Претворение русского фольклора в современной хоровой музыке (1980-2005): основные тенденции, новые композиторские подходы: дисс. … к. иск. М., 2007.
- Пчелинцев А. В. Великий миниатюрист: народная песня и отражение ее генетических истоков в обработках А. К. Лядова // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2020. № 38. https://doi.org/10.17223/22220836/38/18
- Свиридов Г. В. Музыка как судьба / сост., предисл., коммент. А. С. Белоненко. М.: Молодая гвардия, 2002.
- Селиванов Ф. М. Русские народные духовные стихи. Йошкар-Ола: Марийский гос. универ., 1995.
- Солощенко Л. Ф. К проблеме типологии традиционных русских духовных стихов // Музыкальная культура средневековья / сост. и отв. ред. Т. Ф. Владышевская. М., 1992.
- Теплова И. Б. Духовный стих «Алексей Божий человек» в творчестве Н. А. Римского-Корсакова // Израиль XXI. Музыкальный журнал. 2012. № 3 (33).
- Федоровская Н. А. Духовный стих в русской культуре: дисс. … д. иск. СПб., 2010.
- Филатова Н. Ю. О Боге великом он пел, и хвала его непритворна была. Вспоминая о Юрии Марковиче Буцко // Ученые записки Российской академии музыки имени Гнесиных. 2019. № 3 (30).
- Филатова Н. Ю. Художественный мир хоровых сочинений Ю. М. Буцко 1980-х −1990-х годов: дисс. ... к. иск. М., 2011.
Author information
About this article
Publication history
- Received: September 1, 2025.
- Published: October 6, 2025.
Keywords
- калики перехожие
- духовный стих в композиторском творчестве
- номер «Покаянный стих» Г. Свиридова
- симфония-сюита «Древнерусская живопись» Ю. Буцко
- историческая преемственность
- wandering minstrels
- spiritual verse in compositional creativity
- piece “Penitential Verse” by G. Sviridov
- symphony-suite “Old Russian Painting” by Yu. Butsko
- historical continuity
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC