• Original research article
  • September 26, 2024
  • Open access

Ethnographic tourist environment of the Udmurt Republic

Abstract

The aim of the study is to develop a typology of ethnocultural resources of the Udmurt Republic, which forms the ethnographic tourist environment of the republic. The article describes the current state of development of the ethnocultural image of Udmurtia through ethnocultural resources that are embedded in existing tourist routes and projects. The mechanisms for realizing the tourist potential of the territory are shown, based on the presence of specific objects of tourist interest, which are largely concentrated in rural areas. The scientific novelty of the study lies in the description of the system of ethnocultural resources of Udmurtia based on the cultural heritage of the region to create a holistic ethnographic tourist environment. As a result of the study, a typology is proposed that forms the ethnocultural brand of identity of the republic.

References

  1. Анхольт С. Брендинг: дорога к мировому рынку. М.: КУДИЦ-ОБРАЗ, 2004.
  2. Арутюнов С. А. Этничность – объективная реальность // Этнографическое обозрение. 1996. № 5.
  3. Бабкин А. В. Специальные виды туризма: учеб. пособие. М.: Советский спорт, 2008.
  4. Бромлей Ю. В. Очерки теории этноса. М.: Наука, 1983.
  5. Бутузов А. Г. Этнокультурный туризм. М.: КНОРУС, 2013.
  6. Визгалов Д. В. Позиционирование города: поиск городской идентичности и разработка концепции бренда // Муниципальная власть. 2014. № 2.
  7. Гумилев Л. Н. Этногенез и этносфера // Природа. 1970. № 1. № 2.
  8. Дмитриева Л. М. Бренд в современной культуре: монография. М.: Магистр; ИНФРА-М, 2021.
  9. Засыпкин С. Д. Перспективы культурно-познавательного туризма в РФ // Интеллектуальный потенциал общества как драйвер инновационного развития науки: сборник статей международной научно-практической конференции (г. Саратов, 10 апреля 2022 г.). Уфа: Аэтерна, 2022.
  10. Мирумян А. Г. Роль брендинга в формировании образа территории // Журналистика, мультимедиа: информационный и социокультурный потенциал: сборник науч. трудов. Краснодар: Кубанский государственный университет, 2021.
  11. Чхотуа И. З., Мурадов А. А. Глобальные и национальные тренды развития туризма в современных условиях // Стратегирование: теория и практика. 2023. Т. 3. № 2.

Author information

Oksana Alexandrovna Golubeva

Udmurt State University, Izhevsk

About this article

Publication history

  • Received: August 10, 2024.
  • Published: September 26, 2024.

Keywords

  • культурное наследие региона
  • этнокультурный бренд
  • идентичность
  • этнокультурный туризм
  • Удмуртская Республика
  • этнокультурный облик Удмуртии
  • cultural heritage of the region
  • ethnocultural brand
  • identity
  • ethnocultural tourism
  • Udmurt Republic
  • ethnocultural image of Udmurtia

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)