• Original research article
  • October 24, 2024
  • Open access

The educational potential of theatrical activity in shaping the child’s personality

Abstract

The research aims to summarize and systematize information about the educational potential of theatrical activity in shaping the child’s personality. The article highlights the most effective and readily applicable methods of theatrical pedagogy that have a personality-shaping property, as well as techniques that possess educational and developmental functions. Theatrical activity is considered as a tool for the spiritual-moral, social-cultural, and artistic-aesthetic upbringing of the individual. Its advantages compared to traditional forms of educational work are: its spectacle and aesthetic appeal; emotionality and the possibility of experiencing catharsis; the syncretism of educational and developmental components; its interactive nature; and the variety of techniques and technologies used. As a result of the research, it has been revealed that theatrical activity fully meets the age-related needs of children and adolescents, has a high capacity for adaptation, making it possible to use it within classroom and extracurricular activities. The educational potential of theatrical activity is high; it contributes to the full and harmonious formation and development of the child’s personality.

References

  1. Аствацатуров Г. О., Беспалов Д. В., Донцов Д. А., Лукьянченко Н. В., Мазниченко М. А., Мирошкина М. Р., Перминова Л. М., Резапкина Г. В., Рыженко С. К., Сычев В. А., Умняшова И. Б., Уткин И. В., Федоров А. В. Результаты обсуждения статьи Е. О. Пятакова и Д. Н. Райко «Метод исторических параллелей как способ мышления…» // Вестник практической психологии образования. 2017. Т. 14. № 1.
  2. Богослова Е. Г. Значение театральной педагогики в развитии творческих способностей обучающихся // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. № 3 (28).
  3. Бойко Э. Р. Воспитательный потенциал самодеятельного школьного театра // Психолого-педагогический поиск. 2017. № 3 (43).
  4. Брянцев А. А. Воспоминания. Статьи. Выступления. Дневники. Письма / вступ. ст. А. Н. Гозенпуда; коммент. А. А. Брянцева, А. Н. Гозенпуда. М.: Всерос. театр. о-во, 1979.
  5. Ветлугина Н. А. Художественное творчество и ребенок / под ред. проф. Н. А. Ветлугиной; Науч.-исслед. ин-т дошкольного воспитания; Акад. пед. наук СССР. М.: Педагогика, 1972.
  6. Губанова Я. Н. Формирование художественного вкуса посредством театрального творчества // Баландинские чтения. 2019. Т. 14. № 1.
  7. Дроздов Н. А. Педагогические идеи А. А. Брянцева в период реформирования советской школы (1920-е годы) // Педагогический ИМИДЖ. 2022. Т. 16. № 3 (56). https://doi.org/10.32343/2409-5052-2022-16-3-268-277
  8. Ершов П. М. Технология актерского искусства: очерки. М.: Всерос. театр. о-во, 1959.
  9. Ершова А. П., Букатов В. М. Театральные подмостки школьной дидактики. История социоигровой педагогики, драмогерменевтика. М., 1994.
  10. Зельцер С. Д. Александр Александрович Брянцев. М.: ВТО, 1962.
  11. Камаева Г. И. Театрализованная игра и ее влияние на старшеклассников: автореф. дисс. … к. пед. н. Л., 1983.
  12. Кислова О. Н. Детский музыкальный фольклор в культуре России XVIII-XIX вв.: дисс. … к. иск. Саранск, 2022.
  13. Козловский В. И. Педагогические условия творческого развития участников школьного театра-студии: дисс. … к. пед. н. М., 1998.
  14. Мерлин В. С. Очерк интегрального исследования индивидуальности. М., 1986.
  15. Островский А. Н. Записка о положении драматического искусства в России в настоящее время. 1881. https://ru.wikisource.org/wiki/Записка_о_положении_драматического_искусства_в_России_в_настоящее_время_(Островский)
  16. Сереброва Е. А. «Этюдный метод» Станиславского – способ воспитания актёра. Диалоги о педагогических возможностях и парадоксах метода // Театр. Живопись. Кино. Музыка. 2014. № 2.
  17. Станиславский К. С. Работа актера над собой: в 2 ч. 2024. Ч. 1. https://urait.ru/bcode/538865
  18. Стануэ Г. Д. Развитие творческого потенциала подростка средствами театрального искусства: автореф. дисс. … к. пед. н. Улан-Удэ, 2007.
  19. Стрелков Д. Л. Детский театр как среда воспитания творческих интересов подростков: автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 2004.
  20. Фильченкова А. Д., Толстенева А. А. Исторический аспект развития школьных театров // Вестник Мининского университета. 2023. Т. 11. № 2 (43). https://doi.org/10.26795/2307-1281-2023-11-2-6
  21. Шевелева Н. Н. Основы педагогического руководства школьной театральной самодеятельностью. М.: Просвещение, 1974.
  22. Ширяева В. Г. Самодеятельный школьный театр: пособие для рук. театр. коллективами школьников. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1962.

Author information

Oksana Nikolayevna Kislova

PhD

Minin University, Nizhny Novgorod

Galina Alekseyevna Kazantseva

PhD

Minin University, Nizhny Novgorod

Inna Vul'fovna Kovkina

PhD

Minin University, Nizhny Novgorod

About this article

Publication history

  • Received: September 2, 2024.
  • Published: October 24, 2024.

Keywords

  • воспитательный потенциал
  • театральная деятельность
  • творческие способности
  • личность ребенка
  • educational potential
  • theatrical activity
  • creative abilities
  • child’s personality

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)