• Original research article
  • October 10, 2025
  • Open access

Meyerhold’s production of “La Dame aux Camélias” through the eyes of his critics

Abstract

The purpose of this research is to identify and explain the mechanisms by which a theatrical work was legitimized or delegitimized under the ideological pressure of Soviet totalitarian society in the mid-1930s, using the example of the critical discourse surrounding Vsevolod Meyerhold’s production of “La Dame aux Camélias” (1934). The article systematizes and interprets critical reviews published in Soviet periodicals in 1934-1935; archival materials are used. The scientific novelty of the research lies in the fact that, for the first time, based on the material of theatrical criticism from the 1930s, it is demonstrated how aesthetic judgments about the production were transformed into instruments of political struggle, and the artistic features of the production (impressionistic style, visual metaphor, psychologism) were interpreted as signs of ideological hostility. This allows us to consider critical discourse not simply as a response to the play, but as an indicator of a deep cultural and political conflict that foreshadowed the tragic fate of the Meyerhold Theater. The research found that the polarized reaction of critics to the production reflected not only aesthetic disagreements, but also a fundamental conflict between artistic autonomy and political commission. The production, perceived as a “total artistic world”, turned out to be fundamentally incompatible with the aesthetics of socialist realism, which demanded ideological clarity and directness. This made “La Dame aux Camélias” a symbol of this conflict.

Research materials

  1. Бассехес А. Партитура художника // Советское искусство. 1934. № 19.
  2. Березарк И. «Дама с Камелиями» // Утренняя Красная газета. 1934. № 94.
  3. Бескин Э. Дама с камелиями // Рабочая Москва. 1934. № 69.
  4. Вишневский В. С. После спектакля // Литературная газета. 1934. № 42.
  5. Гвоздев А. А. Театральная критика // Ленинградская правда. 1934. № 14.
  6. Гебров А. М. Первое впечатление // Красная газета. 1934. № 66.
  7. Гладков А. Л. О Корнее Гуке и «Театральной декаде» // Советское искусство. 1934. № 18.
  8. Добин Е. Дама с камелиями // Ленинградская правда. 1934. № 50.
  9. Ильф И., Петров Е., Катаев В. Письмо в редакцию газеты «Правда» // Правда. 1934. № 72.
  10. Качалов В. И. Новые роли // Советское искусство. 1934. № 51.
  11. Луначарский А. В. О театре и драматургии: западноевропейский театр. М.: Искусство, 1958.
  12. Никулин Л. Дама с камелиями // Правда. 1934a. № 89.
  13. Никулин Л. Заметки читателя // Литературная газета. 1934b. № 44.
  14. Нилов В. Литературный комментарий к спектаклю в театре им. Мейерхольда // Советское искусство. 1934. № 8.
  15. Оружейников Н. Дама с камелиями // Вечерняя Москва. 1934. № 66.
  16. Пикель Р. Дама с Камелиями // Известия. 1934. 23 марта.
  17. Розенцвейг Б. Дама с камелиями // Правда. 1934. № 68.
  18. Светловидов Н. Бесславный путь // Советское искусство. 1934. № 59.
  19. Тальников Д. «Дама с камелиями» в театре Мейерхольда // Советское искусство. 1934a. № 72.
  20. Тальников Д. Искусство сценической речи, театральные заметки // Советское искусство. 1934b. № 25.
  21. Танк Е. Литературный Ленинград № 43 // Правда. 1934. № 288.
  22. Тоом Л. О театре Мейерхольда // На литературном посту. 1926. № 7-8.
  23. Флит А. Эпиграммы под занавес // Вечерняя Красная газета. 1934. № 50.
  24. Хмелев М. О театре имени Вс. Э. Мейерхольда // Известия. 1934. № 203.
  25. Штейн А. Дама с Камелиями // Вечерняя Красная газета. 1934. № 85.

References

  1. Мейерхольд в разные годы. Мейерхольдовский сборник / подгот. текстов Н. Н. Панфиловой, О. М. Фельдмана; сост., коммент., автор вступ. ст. к публикациям О. М. Фельдман. М.: Издательство ГИТИС, 2022. Вып. 6.
  2. Мейерхольд в русской театральной критике, 1920-1938 / сост. и коммент. Т. В. Ланиной. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2000.
  3. Фадиль Д. Наследие В. Э. Мейерхольда в зарубежном театроведении и театральной педагогике: автореф. дисс. ... к. иск. СПб., 1994.
  4. Braun E. Meyerhold: A Revolution in Theatre. L.: Bloomsbury Methuen Drama, 1998. https://doi.org/10.5040/9781408175040
  5. Leach R. Vsevolod Meyerhold. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
  6. Pitches J. Vsevolod Meyerhold. L.: Routledge, 2003. https://doi.org/10.4324/9780203634172

Author information

Tatiana Arkadevna Soloveva

The State Institute for Art Studies of the Ministry of Culture of the Russian Federation, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: September 15, 2025.
  • Published: October 10, 2025.

Keywords

  • Всеволод Мейерхольд
  • спектакль «Дама с камелиями»
  • театральная критика
  • импрессионизм в театре
  • идеологический дискурс
  • Vsevolod Meyerhold
  • production of “La Dame aux Camélias”
  • theatrical criticism
  • impressionism in theater
  • ideological discourse

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)